Tysk fornuft eller britisk finesse

Jaguars nyeste model byder på flot design og luksus i højeste gear. Men kan den hamle op med BMW's fantastiske køremaskine 530i i denne måneds test?

BILER

Der har længe hængt mørke skyer over Jaguar. År efter år har virksomheden givet underskud, og det er efterhånden lang tid siden, at den engelske fabrik har produceret glorværdige modeller som XK 120, E-typen og Mark II. På det seneste er den eksotiske kat dog begyndt at røre på sig. Indiske Tata Motors har overtaget frabrikken fra Ford, og med chefdesigner Ian Cullum i førersædet er en ny model blevet præsenteret.

Og ambitionerne er høje. Målet er at generobre tronen for verdens førende sportssedan. Men er det muligt efter så mange år i slæbesporet at producere en bil, som kan tage kampen op mod BMW’s ukronede bilkonge fra den fantastiske og ombejlede 5-serie? Det korte svar i denne test er nej. BMW’en er skalpelskarp og nærmest idealistisk korrekt.

Den er venner med selv de mest snoede og krinkelkrogede veje og har overskud til altid at føje dine luner på en måde, som Jaguaren ikke formår. Den er med andre ord den ultimative køremaskine, hvad enten du har kort til arbejde eller langt til ferie.

Til sammenligning slæber Jaguaren rundt på en tung arv – på både godt og ondt. Selvfølgelig bringer mærkets prestigefyldte historie smilet frem og øger dine forventninger til en biloplevelse ud over det sædvanlige. Men mærket lider også under et morfarimage, der klæber til det som tjære til en fugl. Det er nemt at forfalde til klicheer om bowlerhat og høj cigarføring.

En ny æra

Med XF’eren er Jaguar imidlertid trådt ind i en ny æra. Modellen er godt nok baseret på platformen til S-Typen, men med sin Aston Martin lignende bagende og svungne former er bilen både sportslig og elegant at se på, selv om man godt kan savne den aggressive og flotte front fra konceptbilen. Og når du først får den ud at køre, er det, som om bilens basale funktion som transportmiddel langsomt fortoner sig i bakspejlet.

De lange blikke fra de andre trafikanter, den luksuriøse kabine, som i skøn harmoni forener engelsk aristokrati med moderne funktionalitet, og de raske, men glidende gearskift får dit behov for at komme frem til at bliver sekundært. Jag#2019en tager dig med på en udflugt, der holder fokus på rejsen frem for destinationen.

Den appellerer til luksusbohemen i dig. Den del af dig, som siger nej til konformitet og ja til at pjække fra dine gerninger og pligter for at jagte solens stråler og finde en søbred, hvor du kan spise jordbær og lade en champagneprop springe.

Stærk underholdning

At Jaguaren er underholdende, er der altså ingen tvivl om. De fleste funktioner betjener du fra en berøringsfølsom skærm midt på instrumentbrættet, og rundt i kabinen finder du mange andre fikse detaljer. Luftdyserne gemmer sig for eksempel bag aluminiumspaneler og vender sig kun rundt, når de er i brug.

Gearstangen stiger op fra midterkonsollen, når du tænder motoren, og håndtaget i handskerummet er erstattet af en lille cirkel i instrumentbrættet, der lystrer et peg med din finger – i øvrigt på samme måde, som du styrer interiørlyset i bilens loft og sider. Som prikken over i’et bader bilens ambiente lys dørkarmene i et svagt turkisblåt skær om aftenen. Alt sammen detaljer, som er unødvendige, men stærkt underholdende.

Tysk perfektionisme

Samlet set har bilen dog flere alvorlige ulemper i forhold til vidunderbarnet fra München. På vejen kan Jaguaren ikke være med. Den er langsommere og tungere og mangler de sylespidse køreegenskaber, som for længst har gjort BMW’en berømt.

Sammenlignet er pladsen på bagsædet også trang i Jaguaren, og motorrummet er mindre og svært tilgængeligt. Desuden er der en del dækstøj fra Jaguarens store 18-tommer- hjul, og grebet i dørhåndtaget sidder for langt tilbage. BMW er dog ikke urørlig. Når du ser den køre rundt som taxa, virker Jaguaren straks langt mere eksklusiv.

Desuden er BMW’ens klimaanlæg kompliceret, og selv om du kan justere sæderne på næsten alle tænkelige måder, er Jaguaren stadig mere komfortabel. BMW’en har desuden heller ikke det dyre bakkamera som standardstyr. Alligevel er BMW’en dog en sikker testvinder. Lavere afskrivning, billigere serviceaftale og bedre benzinøkonomi gør den godt to kroner billigere at køre i per kilomenter.

Skal du vælge bil med fornuften er det bayerske motorværk derfor det optimale valg. Spørgsmålet er så bare, om dit hjerte mener det samme.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display