Tre måder at vurdere billeasing på

Leasing af biler for private er i massiv vækst i øjeblikket, og der er mange gode tilbud. Men hvordan vurderer du deres fordelagtighed? Her er tre modeller.

BILER

Skal du ud og have ny bil, er det svært ikke at støde på en skilteskov af tilbud om privatleasing.

Og fordelene er åbenbare: Du skal ikke ud og låne en masse penge, du kan nøjes med en engangsydelse/udbetaling på typisk mellem 10.000 og 35.000 kroner inklusiv dokumentomkostninger, og du ved, hvad bilen koster de næste to eller tre år inklusiv service (vinterdæk er for egen regning og kan købes brugte).

Yderligere har du ingen risiko, når det gælder bilens salgsværdi, hvilket er en fordel, da regeringen har varslet omlægning af bilafgifter inden for de kommende år.

Ulempen er, at du maksimalt må køre 15- eller 20.000 kilometer årligt, hvilket kan være en ulempe, hvis du flytter eller får nyt arbejde.

Kører du mere, skal du betale mellem 1 og 2 kroner pr. kilometer. Kører du kortere, får du ikke penge retur.

Du skal også betale for skader ud over almindeligt slid ved aflevering. Kontrakten kan ikke opsiges det første år, derefter er der en måneds opsigelse pr. den første.

Har du taget stilling til fordele og ulemper, er næste skridt at finde det gode tilbud. Her er tre metoder til at beregne prisen:


 

Den simple


Find bilens nyvognspris inklusiv forventet rabat. Hvis engangsydelsen inklusiv dokumentomkostninger er 10 procent eller mindre end nyvognsprisen og den månedlige ydelse er cirka 1 procent eller mindre end nyvognsprisen. Så har du fået et godt tilbud.

Eksempel:
Audi A4, 1,8 TFSI: Nyvognspris: 408.000 kroner. Engangsydelse: 34.375. Månedlig ydelse: 4.250 kroner.

Konklusion: Det er et godt tilbud.

 


 

Afskrivningsmodellen


Vurderingen af forskellen mellem køb og leasing kan koges ned til en vurdering af afskrivningen.

I store træk kan du regne med, at en ny bil af fornuftig kvalitet taber cirka 30-35 procent i værdi på to år og 40- 45 procent på tre år.

Beregningen går så ud på, at du lægger samtlige leasingomkostninger i perioden sammen, det vil sige engangsydelse, omkostninger og de månedlige ydelser. Summen af disse udgifter plus renter ved køb, der ved et slag på tasken ved to års leasing sættes til 10 procent af nyvognsprisen og 15 procent ved tre års leasing. Derefter sammenlignes nyvognsprisen plus renter fratrukket afskrivningen med de samlede leasingomkostninger.

Eksempel:
Audi A4, 1,8 TSFI: Nyvognspris: 408.000 kroner. Sum af samlede omkostninger over tre år: 34.375 kroner + 36 × 4.250 kroner = 187.375 kroner. 40 procent af 408.000 kroner = 163.200 kroner + 15 procent af 408.000 = 224.400 kroner. Det vil sige, at det er markant dyrere at købe frem for at lease. Dertil kommer, at du ved leasing ingen risiko har over for salgsprisen. Det vil sige, at du ved køb ikke får kompensation for risikoen, medmindre du får en ekstra rabat – i dette tilfælde skal den være på cirka 10 procent.

Konklusion: Leasing er et godt tilbud.


Pris pr. kilometer-modellen

Ved at bruge denne model får du ikke et fuldt billede af, hvad det koster at køre i bilen, men nøgletallet giver dig mulighed for at sammenligne leasingtilbud på tværs af modeller, leasingperiode og antal kilometer. Du tager de samlede leasingomkostninger og dividerer med antal årlige kilometer.

Eksempel:
Audi A4, 1,8 TSFI: Sum af samlede omkostninger over tre år: 34.375 kroner + 36 × 4.250 = 187.375 kroner. Divideret med 60.000 kilometer = 3,12 kr/km.

Peugeot 308 SW Comfort Plus 1,6 HDI. Sum af samlede omkostninger over tre år: 31.056 kroner + 36 × 3.495 kroner = 156.876 kroner. Divideret med 45.000 kilometer = 3,49 kr./km.

Konklusion: Audi er altså billigere end Peugeot. Men det hører med til billedet, at brændstoføkonomien og forsikring er billigere for Peugeot end for Audi.

Alle beregninger er baseret på data pr. den 31. marts 2010.

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display