Tre gode brugtbilskøb

Hurtigere afskrivninger, firmabiler med udløbne leasingaftaler og mindre, billigere biler presser brugtpriserne ned - specielt på de større familiebiler.

BILER

Det største værditab på din nye bil sker allerede, når du forlader forhandleren. Men efter afskeden med til salg-skiltet fortsætter nedslaget i prisen i et hastigt tempo de første år af bilens levetid, og det går hurtigere nu end for bare få år siden.

Det giver større tab for sælgerne. Men hvis du leder efter en brugt bil, er det en stor fordel. »Afskrivningen sker hurtigere nu, end den gjorde før. Tidligere gik der 4-5 år, før prisen blev halveret, men nu går der for mange bilmodeller kun omkring tre år,« siger Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom i bilejernes organisation FDM.

Det hurtigere værditab har flere forklaringer. For de små biler er der specielt to grunde: Den ene er, at priserne på nye små biler er faldet, og derfor skal brugtpriserne følge med ned for at være konkurrence dygtige.

Den anden er, at der de seneste år er solgt mange minibiler, og udbuddet af brugte biler i den klasse derfor stiger. Det presser priserne ned. For de lidt større biler i familiebilsklassen er det især lukrative vilkår for leasing- og demobiler, der har sænket priserne på de brugte køretøjer.

De blev købt billigere af leasingselskaberne og kan derfor sælges videre til en lavere pris, når leasingaftalen slutter efter eksempelvis tre år. De nye afgiftsændringer, som gør leasingbiler mindre attraktive, vil gøre det endnu mere populært at købe de større biler brugt, fordi nyprisen vil stige.

Afskrivningen sker hurtigere nu, end den gjorde før.

Køb efter tre år

Tre år er som udgangspunkt en god alder for brugte biler. Ifølge Allan Skytte Christensen har bilerne på det tidspunkt tabt så meget i værdi, at du som forbruger kan få meget bil for pengene. Herefter falder prisen kun en smule, og dit værditab bliver derfor mindre.

Det er også en god idé at være opmærksom på bilens størrelse. Anders Andersson, direktør i bilsalgsportalen Bilbasen, har følgende vurdering af brugtmarkedet. »Om det er fordelagtigt eller ej at købe en brugt bil kommer an på, hvilken bil man leder efter. Men særligt familiebilerne er fornuftige handler. De har en forholdsvis lav pris og tilgodeser mange forbrugeres behov,« siger Anders Andersson.

Den udlægning er Allan Skytte Christensen fra FDM enig i. De små biler er så billige fabriksnye, at det sjældent kan betale sig at købe en brugt. »Er man til gengæld i markedet for de lidt større familiebiler, så er det meget attraktivt at købe brugt.

De har en meget rimelig pris,« siger Allan Skytte Christensen. Inden du sætter nøglen i en brugt bil, bør du dog overveje, hvordan dit behov ser ud. Skal du køre langt, bør du hælde diesel i tanken, men skal du køre flere korte ture, bør du ifølge Allan Skytte Christensen skæve mere til benzinbilerne.

I samme forbindelse er det vigtigt, at du ser på, hvordan den tidligere ejer har behandlet bilen. Specielt hvis det er en dieselmotor. Det er dog ikke kun bilens indre, som du bør se på.

Farven spiller også ind på den brugte bils pris. Neutrale farver som sort og grå er typisk dyrere, mens mere iøjnefaldende farver som blå, grøn og gul sænker prisen.

Er du med andre ord ligeglad med, om din bil er sort eller lyserød, er der penge at spare ved at vælge den lyserøde. Til gengæld skal du være opmærksom på, at den lavere pris følger bilen helt til bilkirkegården.

Prisspændet mellem den sorte og den lyserøde bil bliver dog mindre og mindre, jo ældre bilen bliver.

Læs også om fordelene ved at lease og købe her.

Tags

Anbefalede artikler