Tjek bilens værditab

Glem stigende brændstofpriser og dyre værkstedsregninger. Det, som virkelig betyder noget for din bils totaløkonomi, er størrelsen på værditabet, når du skal sælge den igen.

BILER

Det er usvigeligt sikkert, at en bil taber i værdi. Allerede når du kører ud over kantstenen hos bilforhandleren, er de fire hjul med motor blevet mindre værd. Du kan ikke forsikre dig mod afskrivningen. Men med omtanke og sans for hvilke brugte biler der er populære, kan du mindske dit tab, der gennemsnitligt er cirka 45 procent af bilens nypris efter tre års ejerskab.

Ifølge en analyse lavet for Penge & Privatøkonomi af Bilinfo, der tilbyder et salgs- og annonceringsværktøj til bilbranchen, er konklusionen klar. Du taber mindre på at sælge din nyindkøbte bil om nogle år, hvis du vælger en farve, model- og motortype, som passer til den gennemsnitlige brugtbilkøber. Den mest værdifaste kombination er en dieseldreven stationcar i sort eller sølvgrå, mens det modsatte er tilfældet med en mindre bil med tre døre og en stor motor.

Værdifuld farve

Analysen viser, at danskerne har en konservativ smag, når det kommer til bilens farve, og det koster at vælge en kulør, som ligger uden for de sorte og grå nuancer. Sortmetal, sort, grå og gråmetal er i nævnte rækkefølge de mest eftertragtede farver. Vælger du en rød Ford Mondeo frem for en sort, koster farvevalget 8.000 kroner i forhøjet afskrivning.

Det har næsten lige så stor værdi, at bilen har en komplet servicebog. Ifølge analysen er en fuldskreven servicebog mindst 5.000 kroner værd for biler, der er under fire år gamle, når de bliver solgt på brugtbilmarkedet.

Tendensen bliver bekræftet af Peter Monk, der er administrerende direktør for Toyota- og Fordforhandleren Monk Biler A/S. Et firma som hvert år sælger omkring 2.000 nye og brugte biler. “En komplet servicebog er mange penge værd. Jeg begynder straks at overveje, hvor meget mekanisk klargøring der skal til, hvis bilen ikke har en komplet servicebog, og det gør den også vanskeligere at sælge igen,” siger han.

Geografiske forskelle

Gennem de sidste fem-seks år er dieselbiler blevet mere populære i Danmark. For mærker som Peugeot og VW er dieselandelen af nye biler et godt stykke over 50 procent.

Det samme gør sig gældende på brugtbilmarkedet. Her er efterspørgslen efter dieseldrevne personbiler steget med 25 procent på tre år. Det har konsekvenser for afskrivningen. Som udgangspunkt er en dieselbil fra ny i gennemsnit omkring seks procent dyrere end en benzinbil, mens afskrivningen på den dieseldrevne i gennemsnit er ni procent lavere. Det betyder, at dieselbilen på trods af en højere nypris holder prisen bedre.

Alligevel vil Peter Monk ikke generalisere forholdet mellem diesel og benzin. “Det er korrekt, at dieseldrevne biler er meget efterspurgte, men der er store forskelle afhængigt af mærke, og hvor i landet bilen skal sælges. Toyota har traditionelt et stort salg af biler med benzinmotorer, og sådan er det fortsat. Omvendt har vi mange kunder til en dieseldreven Ford,” siger Peter Monk, der også peger på, at der er regionale forskelle på efterspørgslen.

“I København er benzindrevne biler meget efterspurgte, mens dieselbilerne bliver mere populære vestpå i landet, og det har konsekvenser for den pris, man kan opnå på brugtbilmarkedet,” siger Peter Monk.

Værdifuldt udstyr

Analysen fra Bilinfo, der bygger på priserne for de 25 mest solgte biler de sidste fire år, viser desuden, at danske bilkøbere sætter stor pris på ekstraudstyr. Hvis bilen for eksempel ikke har air condition og klimaanlæg, taber den 7.500 kroner eller næsten fire procent mere i værdi end biler med.

Det samme gør sig gældende i forhold til antallet af døre. Jo færre døre, jo større afskrivninger. Selv om tre-dørs udgaverne er billigere end biler med fem døre og stationcarmodellerne, taber bilerne med få døre op til 12.000 kroner mere i afskrivning. Det har altså betydning, hvad du vælger af bil, i forhold til hvor meget den taber i værdi. Men inden du kører ud til forhandleren en sidste gang for at sælge køretøjet, kan du med en lille indsats få en højere pris.

Det gælder bare om at gøre bilen salgsklar, ligesom når du skal sælge et hus. “Sørg for, at bilen er vasket og ordentligt rengjort. Ser bilen pæn og velholdt ud, når jeg kigger på den, så er det nemmere at opnå en høj pris. Bilsælgeren skal se på bilen, som om han selv skulle købe den og gøre den så indbydende som muligt,” siger Peter Monk.
[emediate]

Biler der taber mindst i værdi

Her kan du se, hvilke biler der på tre år taber mindst værdi ifølge vores undersøgelse.









Mærke Model Afskrivning
Skoda Fabia 1,4 TDI Combi (st.car) 38,30%
Peugeot 207 1,4 HDi SW (st.car) 38,60%
VW Touran 1,9 TDI 39,60%
Kia cee’d 1,6 CRDI SW (st.car) 39,80%
Skoda Fabia 1,4 5d 40,10%
Skoda Octavia 1,9 TDI Combi 40,20%
VW Golf 1,9 TDI 5d 40,60%
Toyota Yaris 1,4 D-4D 5d 40,60%
Opel Corsa 1,2 5d 40,60%
Peugeot 206 1,4 HDI 5d 40,80%

Forudsætninger: Bilerne har i gennemsnit kørt 66.000 kilometer og er solgt i en god stand, hvilket vil sige stand A. Der er ikke taget højde for eventuelle rabatter. Tallene er fra biler købt i 2008 og solgt i 2010 og udregnet i februar 2011.

Samme model - to afskrivninger

En Peugeot stationcar 207 1,4 HDI SW er populær på brugtbilmarkedet. Den koster i undersøgelsen godt 180.000 kroner fra ny, mens afskrivningen er 38,6 procent over tre år ved 60.000 kilometers kørsel.

Købte du i stedet en Peugeot 207 1,6 GT med tre døre til godt 260.000 kroner, ville den tabe 52,1 procent i samme periode.


Gennemsnitlig afskrivning

Grafen viser, hvor meget en ny bil i gennemsnit taber over tid.
En ny bil taber mest i værdi de første par år, mens den årlige afskrivning bliver mindre mellem det tredje og det femte år.


Røg koster

Kan det lugtes, at du har røget i bilen, påvirker det salgsprisen. Biler, der lugter af røg, er i gennemsnit 6.000 kroner billigere end de, som ikke gør. Det koster cirka 4.000 kroner at få et klargøringsfirma til at fjerne lugten af cigaretter.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display