Snyd ikke dig selv på serviceaftalen

Nyt svar fra Skatterådet fastslår, at dele af serviceaftalen ikke skal pålægges moms. Det betyder, at du som bilejer kan undgå momsen på nogle reparationer.

  Foto: istockphoto.com  

BILER

Et bindende svar fra Skatterådet vil fremover betyde, at mange bilejere har udsigt til en billigere serviceaftale. I svaret fastslår Skatterådet nemlig, at den del af din serviceaftale, der vedrører uforudsete reparationer, faktisk skal ses som en forsikring og derfor er fri for moms.

”Momsfritagelsen gælder ikke den samlede serviceaftale, men den del, der vedrører de uforudsete reparationer. For at en reparation er uforudset, må den ikke indgå i garanti- og eftersynshæftet, ligesom den ikke må være opstået som følge af almindelig slitage,” siger momsekspert i Deloitte Lars Loftager Jørgensen.

Almindelige reparationsydelser er altid momspligtige

Hvis der er tale om de løbende servicebesøg, skal man stadig betale moms. Det gælder for eksempel olieskift, kontrol af kølervæske og andre servicetjek. Det gælder også udskiftning af almindelige reservedele som støddæmpere, bremseklodser, tændrør og pærer. Som hovedregel kan man sige, at alt hvad der vedrører almindelig slitage, stadig er omfattet moms.

For at holde helt styr på momsen skal serviceaftalerne fremover opdeles i en momsfri og en momspligtig andel, fortæller Lars Loftager Jørgensen:

”Såfremt en serviceaftale både indeholder almindelige serviceeftersyn samt udførelse af uforudsete reparationer, er det Skatterådets vurdering, at den indeholder to selvstændige ydelser. Udstederen må dog stadig gerne sende en samlet faktura, men den skal opdeles, så det tydeligt fremgår, hvad man præcis betaler for.”

Dermed kan det godt betale sig at se serviceaftalen og fakturaen en ekstra gang igennem for at tjekke, at momsfritagelsen er opført korrekt.

”Uanset om man er udsteder eller kunde, har man selvfølgelig interesse i at momsfritagelsen bruges, så man undgår at betale penge, man ikke skulle have betalt. Derfor er der god grund til at tjekke fakturaen en ekstra gang, så man ikke går glip af en eventuel besparelse,” siger Lars Loftager Jørgensen.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display