Skoda Octavia er bare bedre

Skoda Octavia og Kia Cee’d byder begge på god plads og fine køreegenskaber, men de opleves vidt forskelligt.

BILER

‘Side 1: Skoda Octavia er bare bedre’

Tag en god bil, og gør den bedre. Det synes at være den opskrift, Skoda benytter. Over tid er tjekkens kvalitet, køreegenskaber og sikkerhed blevet bedre og bedre. Men prisen er samtidig fulgt med op. Nu koster den billigste Ocatavia stationcar 230.000 kroner. Det giver plads til konkurrenter, og en af de seriøse udfordrere i familieklassen er Kia Cee’d SW.

På blot et årti har det koreanske mærke taget et kvantespring og producerer nu biler, der fortjener respekt og opmærksomhed. Og hvad der gør sagen endnu mere interessant: Priserne er fortsat lave. Derfor er spørgsmålet, om Skoda kan forsvare sin merpris uden at blive overhalet indenom?

Ligner en mercedes
Set på afstand ligner Skoda Octavia fortsat en vinder. Linjerne er klassiske, forlygterne bærer stolt modellens navn og den elegant krummede tagryg henter tydelig inspiration hos Mercedes C-klasse. Til sammenligning har Kia Cee’d med sin skrå bagstolpe nok et udseende, der skiller sig ud fra mængden, men det sker på bekostning af funktionaliteten.

Fra førersædet kniber det med at se cyklister, når du drejer om hjørner. Ellers er Kia Cee’d traditionelt opbygget. Den koreanske opskrift synes at være: Tag en god bil, og gør den billigere. Og et langt stykke hen ad vejen lykkes den kombination. I de seneste måneder har vi testet småbiler, og når man sætter sig ind i en Kia Cee’d mærker man straks klassespringet. Her er god plads, dørene smækker mere solidt, og kabinen er præget af plast af den gode, bløde slags. I luppens skær er der dog flere mangler.

Som i en Opel Insignia er midterkonsollens funktioner støbt sammen i et stort, hårdt stykke plast. Det virker påklistret. Samtidig er det småt med fralægningspladser. I sammenligning med Octavia finder du hverken stuveplads i toppen af instrumentbrættet, bag hvert forsæde eller ved førerpladsen i Cee’d.

Bagest byder Octavia også på bedre lastekapacitet, men desværre er bagagerummet her udformet som et badekar. Du hiver ikke bare tunge varer som for eksempel en kasse øl ud af bilen. De skal først løftes op over bilens bagkant. Det problem slipper du for med en Kia Cee’d, da gulvet er helt plant. Og som den eneste af de to byder koreaneren også på ratbetjent musikanlæg, kørecomputer og læderrat og -knop, hvis vi holder os til de sammenlignelige modeller.

‘Side 2: Skoda Octavia er bare bedre’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display