Sælg bilen i udlandet

Staten betaler en del af registreringsafgiften tilbage, når man eksporterer sin bil. Ofte er beløbet større end det, forhandlerne vil give for bilen

BILER

ToldSkat har siden 2002 refunderet en del af registreringsafgiften, når biler købt i Danmark bliver eksporteret. Og mange danskere har opdaget, at det derfor kan være en rigtig god forretning at køre sin brugte bil over grænsen, når den skal sælges.

I 2004 rullede 4269 brugte køretøjer ud af landet – med en regning på godt 60 mio. kroner til statskassen i afgiftsrefusion.

Autoforhandlerne står for den største del af trafikken, men der er intet til hinder for, at du som privatperson sælger din brugte bil i udlandet. Du gør dog klogt i at tjekke priserne i udlandet og sammenligne dem med priserne i Danmark, inden du sender bilen til eksempelvis Tyskland eller Sverige. Prisforskellen kan du så holde op imod det afgiftsbeløb, du kan forvente at få refunderet af statskassen.

Fidusen er størst, hvis du har en luksusbil, en næsten udtjent bil – helst en varevogn – eller en bil med masser af ekstraudstyr. På www.toldskat.dk kan du se, hvad ToldSkat tidligere har givet i refusion, og er du i tvivl, kan du få ToldSkat til at lave en foreløbig vurdering af bilen.

På pension som 35-årig

Når en bil skal eksporteres, skal ToldSkat vurdere den og beregne afgiften på samme måde, som hvis du havde købt en tilsvarende bil i udlandet. Afgiftsbeløbet er det samme, typisk ca. 60% af bilens handelsværdi i Danmark. Men ved eksport beregner ToldSkat et ekspeditionsgebyr på 15% af afgiftsbeløbet – uanset om afgiften er 10.000 eller 100.000 kroner, og det kan fordærve regnestykket.

ToldSkat kræver dokumentation for, at bilen er blevet eksporteret, før de åbner for tegnebogen. Derfor skal du altid kunne fremvise et bevis på, at bilen er blevet indregistreret i udlandet.

Et særligt kapitel er veteranbiler – mere end 35 år gamle biler. De belægges med lavere afgift ved import, og derfor kan du ikke få afgiften refunderet ved eksport. Til gengæld kan du tjene penge ved at eksportere din klassiker, før den fylder 35, og importere den igen, når den har fået veteran-status i ToldSkats øjne.

Du skal betale ny afgift, når du indfører bilen igen, men da det altid er værdien på indførselstidspunktet, der afgør afgiftens størrelse, slipper du med den lave veteransats, der beregnes ud fra 40% af nyværdien.

Du skal dog stadig kunne dokumentere, at bilen er blevet solgt eller registreret i udlandet – det er ikke nok blot at køre over Øresundsbroen og stille bilen i en svensk garage, indtil den fylder 35.

Nyere biler i 3-400.000 kroners-klassen lider hårdt under firmabilsbeskatningen. Bilen kan tabe op mod 15-20% af værdien i det øjeblik, den triller ud fra forhandleren, især hvis den har meget ekstraudstyr – du får nemlig kun en brøkdel af prisen for udstyret hjem igen, når du sælger bilen. Hvis du til gengæld eksporterer bilen, får du hele registreringsafgiften minus gebyret på 15% retur, hvis bilen er under et år. Det vil sige, at staten betaler 85% af afgiften på dit klimaanlæg, mens forhandleren kun vil give 40-50%.

Tjen 30.000 kr. ekstra på din næsten nye bil  
Alfa Romeo 156 JTS Lusso Selespeed, 1/2005, 10.000 km  
Brugtpris i Tyskland 130.000 kr.
Afgiftsrefusion 180.000 kr.
Eksportpris i alt 310.000 kr.
Brugtpris i Danmark 280.000 kr.
Gevinst 30.000 kr.

Den danske firmabilsbeskatning gør nyere luksusbiler i millionklassen usælgelige herhjemme, fordi du skal betale skat af bilens nypris, indtil den er tre år gammel. Derfor bliver afskrivningen så stor, at det ofte kan betale sig at eksportere bilen. 10-15 år gamle luksusbiler er også meget svære at sælge, fordi de er dyre i drift og ikke mindst forsikring, så mange af dem vandrer også ud af landet.

Tjen 22.000 kr. ekstra på din prestigebil  

BMW 745i, 9/2003, 20.000 km Brugtpris i Tyskland325.000 kr.Afgiftsrefusion697.000 kr.Eksportpris i alt1.022.000 kr.Brugtpris i Danmark1.000.000 kr.Gevinst22.000 kr.

Er bilen meget sjælden og ukendt, må forhandleren forvente, at han får svært ved at komme af med den igen. Derfor bliver buddet meget lavt. I udlandet, hvor prisniveauet er meget lavere, er lysten til at prøve noget anderledes noget større end herhjemme. Det gør det lettere at komme af med en eksotisk bil, og derfor kan det være en god forretning at eksportere sjældenheden.

Tjen 29.000 kr. ekstra på din eksotiske bil  

Maserati Biturbo, 8/1991, 57.000 km Brugtpris i Tyskland50.000 kr.Afgiftsrefusion79.300 kr.Eksportpris i alt129.300 kr.Brugtpris i Danmark100.000 kr.Gevinst29.300 kr.

På 10-15 år gamle biler er forhandlerens avance højere end de 15%, staten tager i gebyr ved afgiftsrefusion. Ofte giver forhandleren kun 10-15.000 kroner i bytte for en bil, han kan sælge for 25-30.000 kroner. Det kan gøre eksport til en god forretning, men husk, at ToldSkat ikke udbetaler beløb under 7500 kroner for personbiler.

Tjen 6000 kr. ekstra på din gamle bil  

Citroën Xantia 1,8i SX, 11/1993, 260.000 km Brugtpris i Tyskland5.000 kr.Afgiftsrefusion11.000 kr.Eksportpris i alt16.000 kr.Brugtpris i Danmark10.000 kr.Gevinst6.000 kr.

SÅDAN FÅR DU AFGIFT RETUR

Gå i gang i god tid, hvis du vil sælge din bil i udlandet, for proceduren er ret kompliceret – og undersøg først, om det overhovedet kan betale sig at eksportere bilen. Find derfor ud af, hvad du kan få retur i afgift, og hvad bilen er værd både herhjemme og i udlandet.

  • Tjek afgiften
    Afgiftsvurderingen er den samme, hvad enten du importerer eller eksporterer bilen – typisk ca. 60% af handelsværdien i Danmark – og under punktet “motorkøretøjer” på ToldSkats hjemmeside www.toldskat.dk kan du se, hvad biler som din er vurderet til. Du kan også få ToldSkat til at lave en forhåndsvurdering (se punkt 3). Træk 15% fra i administrationsgebyr til staten, så har du omtrent det beløb, du kan forvente at få refunderet.
  • Tjek priserne
    På store udenlandske annoncesites kan du se prisniveauet på brugte biler i udlandet. De største og vigtigste er de tyske www.mobile.dk og www.autoscout24.de, der har adskillige hundrede tusinde biler til salg og også bringer annoncer fra andre lande. Svenske brugtvognsannoncer finder du på www.torget.se og www.bilannonser.se. Sammenlign det med de danske priser, som du kan tjekke på www.bilbasen.dk og www.bilpriser.dk.
  • Få bilen vurderet
    Ser regnestykket fristende ud, udfylder du forespørgselsblanket 21.009, som du kan hente på www.toldskat.dk eller på skattekontoret. Efter en uges tid får du en foreløbig vurdering, og er den fornuftig, bestiller du tid til den endelige vurdering. Her afgør tre vurderingsmænd – en fra ToldSkat og to branchekyndige, som udpeges efter indstilling fra FDM – hvad bilen er værd. Medbring blanket 21.016 i udfyldt stand – også den får du på skattekontoret eller på www.toldskat.dk – og 150 kroner til vurderingen. Resultatet får du i løbet af nogle dage.
  • Eksportér bilen
    Er du tilfreds med resultatet, skal bilen afmeldes senest en måned efter vurderingen. ToldSkat vil se den originale registreringsattest med motorkontorets påtegning om, at bilen er afmeldt, og efter højst tre måneder skal du kunne dokumentere, at bilen er eksporteret, ved at fremvise enten en faktura eller en udenlandsk registrering – hvis du eksempelvis er flyttet til udlandet.
  • Hæv pengene
    Højst tre uger efter, at du har dokumenteret, at bilen er blevet eksporteret, indbetaler ToldSkat afgiftsrefusionen på din bankkonto. ToldSkat udbetaler dog ikke beløb under 7500 kroner for personbiler og 4000 kroner for motorcykler og varevogne. Du får heller ikke afgiften refunderet, hvis bilen har mistet sin identitet – fx ved tuning eller kraftig ombygning – hvis den ikke umiddelbart kan indregistreres – eller hvis den er over 35 år gammel.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display