Sådan fungerer omlægningen af bilafgifterne

Selv om der bliver trukket fra og lagt til med den nye bilafgifter, taler meget for, at bilejerne samlet set får en mindre lettelse i beskatningen.

BILER

Hovedpunkterne i regeringens omlægning af bilafgifterne er, at jo mindre brændstof bilen sluger – jo lavere bliver afgiften. Derudover lukkes en række huller i det eksisterende system, mens der til gengæld åbnes nye smuthuller. Her følger de vigtigste ændringer:

Nye bilafgifter:

  • Både for person- og varebiler reguleres registreringsafgiften i forhold til brændstofforbruget med 4.000 kr. pr. km/l. Normtallet for benzindrevne biler er 16 km/l, mens tallet for dieselbiler er sat til 18 km/l. Løber benzinbilen eksempelvis 19,7 km på en liter, giver det en besparelse i afgiften på 3,7 × 4.000 kr., hvilket giver 14.800 kroner. Omvendt skal du efter samme princip betale et tillæg til registreringsafgiften på 1.000 kr. pr. kilometer, bilen kører mindre end normtallet. Kører bilen eksempelvis 14,8 km/l, koster det 1.200 i ekstra afgift.
  • Registreringsafgiften på varevogne over to tons hæves fra 30 til 50 procent.
  • Registreringsafgiften for varevogne under 2 tons falder fra 95 til 50 procent.
  • Afgiftsloftet på 56.800 kroner for biler over 3 tons bortfalder.
  • Den særlige tillægsafgift for varevogne under 2 tons hæves fra 900 kr. til 5.040 kroner årligt.
  • Tillægsafgiften for varevogne over 3 tons hæves fra 5.040 kr. til 15.000 kr.
  • Camper-fidusen lukkes idet der fremover kun vil være fradrag i registreringsafgiften for campingudstyret. Tidligere blev en række store MPV#2019ere ombygget med et lille køkken og hul i taget, hvilket reducerede registreringsafgiften fra 180 til 60 procent.
  • Grænsen for 180 procent registreringsafgift på personbiler forhøjes fra 65.900 til 74.000 kr., hvilket giver en gennemsnitlig afgiftslettelse på 6.100 kr.
  • En række fradrag for sikkerhedsudstyr i bilen reguleres.
  • Biler med fem stjerner i en anerkendt kollisionstest får et ekstra fradrag i registreringsafgiften.

Nye smuthuller:

  • Forhøjelsen af registreringsafgiften gælder ikke for varevogne over 2,5 tons, som enten er åbne eller uden sideruder bag førersædet, eksempelvis kassevogne og pick-up’er.
  • Pick-up’er og kassevogne på over 3 tons bevarer afgiftsloftet på 56.800 kroner, hvilket åbner op for benzinslugende luksus-biler med eksempelvis hardtop.
  • Nye firehjulstrækkere lige over 3 tons kan vejes ned under grænsen, hvorefter ejerne kan spare på 9.960 kr. årligt på tillægsafgiften.
  • Luksusbetonede og dyre varevogne under 2 tons bliver mere attraktive, da afgiften falder fra 95 til 50 procent.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display