På køretur i den 7. himmel

Bilduellen er et overflødighedshorn af luksus, men BMW 750Li føles mere moderne end Lexus LS 600h.

BILER

‘Side 1: På køretur i den 7. himmel’

“Hvorfor spiser de ikke kager? Lad dem spise kager.” Sådan skulle Marie Antoinette have sagt, da hun fik at vide, at den franske befolkning sultede. Og måske er vi godt i gang med at begå et tilsvarende virkelighedsfjernt ærinde her. At teste to biler i flere millioner kronersklassen og med masser af ekstraudstyr, når vi står i finanskrise til halsen, er måske ude af trit med virkeligheden.

Men der er forskel på de to situationer. Selv i dårlige tider er der brug for at drømme, så lad os sætte os i lottomillionærens sted og glide ind i en fantasiverden, hvor sublime køreegenskaber, motorkraft ad libitum og teknologiske nyskabelser stortrives. Men først en lille prøve.

Bomstile
Du sætter dig ind i Lexus LS 600h, rykker automatgearet ned i “drive” og trykker på startknappen. Men der sker tilsyneladende ikke noget. Du tænker på at gentage handlingen, men nej. Flyt i stedet foden over på gaspedalen, og giv den et let tryk. Selv om der er fuldkommen lydløst i kabinen, er den sovende kæmpe vækket til live.

Lige fra start befinder du dig godt i den brede, luminøse kabine med læder og ædelt træ. Der er er et utal af knapper og et stort display i midterkonsollen, hvorfra du kan indstille alt med lette fingerstrejf. Du bestemmer, hvordan tonerne fra musikanlægget eller dvd’en skal fordeles i kabinen, om gps’en skal vise vej, og om temperaturen i sæder og dyser er ideel ved alle pladser.

Og du kan også gå på opdagelse i bilens elektroniske logbog og aflæse dit kørselsmønster ned til mindste detalje. Hvis dit blik flakker, får du en advarsel, og i yderste fald bremser bilen. En lille boks over ratstammen kontrollerer, om du er opmærksom i trafikken.

Bilen agerer også Falck-mand, hvis den bagvedkørende bil kommer på kollisionskurs. Nakkestøtterne bliver automatisk rykket helt frem til dit hoved for at undgå piskesmæld. Desuden er bilen udstyret med firehjulstræk, sørger selv for at parkere og yder individuel indstilling af bagsæderne. Men hvor kommer al den luksus og teknik egentlig fra?

Lexus LS 600h er Toyotas udstillingsvindue for alt, hvad koncernen kan. Men selv om bilen er optaget som fuldgyldigt medlem af den øverste luksusklasse i USA, halter den stadig bagefter i Europa. Mærket er stort set ukendt, og det er bilens akilleshæl.

Sans for dealjen
Det problem lider BMW ikke af. Tyskeren har for længst sat sig til højbords i prestigeklassen. Den associerer som få til sport, power og luksus, og med god grund. Under motorhjelmen gemmer sig et imponerende kraftværk med 407 hestekræfter, og bilen er proppet med teknologi.

BMW 750 Li læser hastighedsskilte og viser dem i head-up-displayet på frontruden, giver besked om, at du er ved at skifte vejbane med en sagte sitren i rattet, og hjælper dig ud fra villavejen ved hjælp af et sidekamera i hver forskærm. Og selv om teknologien er kompleks, er de mange funktioner nemme og intuitive at betjene. BMW har lyttet til kritikken og har fået styr på iDrive-systemet, som i udformning og funktion minder om drejeknappen på en iPod.

Desuden er bilen en aktiv medspiller på vejen. Baghjulene styrer modsat forhjulene ved hastigheder under 60 km/t., hvilket hjælper dig lettere rundt i skarpe sving og øger din manøvredygtighed i tæt bytrafik. Systemet gør det også nemmere at vende rundt på snævre veje.

‘Side 2: På køretur i den 7. himmel’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display