P-bøde: Kraftig stigning i parkeringsbøder

Efter nogle år med et fald i antallet af parkeringsbøder, kom der sidste år igen gang i bødeaktiviteten. Det kostede bilisterne millioner af kroner.

BILER

Center for Parkering i København, der står for hovedparten af de opkrævede parkeringsbøder i Københavns Kommune, indkasserede sidste år parkeringsbøder - eller p-afgifter som det retteligt hedder - for knap 158 millioner kroner.

En vækst på godt 14 procent eller næsten 20 millioner kroner.

Hertil kommer diverse parkeringsafgifter til de private selskaber Europark, Q-park mv., der af konkurrencehensyn holder parkeringsoplysningerne tæt til kroppen.

I Danmarks næststørste by, Aarhus, er billedet nogenlunde det samme. Her blev der opkrævet parkeringsafgifter for godt 16 millioner kroner i 2011 - en vækst på hele 33 procent. En vækst, der dog i følge “Trafik og Veje” i Aarhus, er hjulpet frem, fordi parkeringskorpset i 2010 var ekstraordinært ramt af sygdom.

I København har der ikke være ændringer i parkeringskorpset eller andet, der kan hænge sammen med det stigende antal afgiftsedler i bilruderne, oplyser Center for Parkering.

Stigende biltrafik

Her hælder man mere til en stigende økonomisk aktivitet i byen 2010 til 2011.

Når der kommer flere møder og konferencer er sandsynligheden for, at bilen bliver efterladt uden p-billet, eller en korrekt indstillet p-skive, betydelig større.

Og faktisk har biltrafikken taget et lille hop op i 2011 sammenlignet med 2010, viser tal fra Vejdirektoratet.

I Storkøbenhavn og i de tre store provinsbyer er biltrafikken i 4. kvartal 2011 steget med 2,3 procent set i forhold til samme kvartal 2010.

I de øvrige byer var væksten i trafikken på 2,6 procent, mens trafikken i landområderne steg med 5,1 procent på motorvejene og med 3,2 procent på de øvrige veje i forhold til samme periode i 2010.

Alt i alt steg biltrafikken med 1,6 procent på landsplan efter et direkte fald i kriseårene 2009-2010.

Usynlige parkeringsbilletter

Ifølge Center for Parkering I København er det især bilisternes p-billetter i forruderne, den er gal med.

F.eks. bliver billetterne lagt, så de ikke er synlige (for p-vagterne). Eller de er direkte ugyldige eller udløbet. Der kan også være lagt flere p-billetter i forruden, hvilket også kaster en afgift af sig. Næsten 40 procent af alle afgifter skyldes sådanne forsømmelser.

Herefter følger ulovlig parkering under 10 meter fra et vejkryds eller lignende. 28 procent af afgifterne forklares med denne ulovlighed.

5,6 procent af parkeringsforsyndelserne skyldes, at p-skiven er indstillet forkert eller slet ikke stillet.

Denne procent er dog sandsynligvis markant større, når det er de private parkeringsselskaber, der udskriver afgifterne.

Dette fordi de private typisk opkræver bøderne foran supermarkeder mv., hvor parkeringshammeren falder, når p-skiven ikke er sat korrekt. En samlet statistik fra de private eksisterer dog som nævnt ikke.

Så bilisterne kunne spare millioner af kroner, hvis de installerede elektroniske p-skiver, der selv indstiller tiden, når bilen holder stille.

En parkeringsafgift til Kommunen er på 510 kroner, mens de private er dyrere.

Halvdelen af pengene skal afleveres til Rigspolitiet, der i videst muligt omgang har overladt afkrævningen af p-afgifter til kommunerne og de private selskaber.

I 2011 udskrev Rigspolitiet selv kun 35.000 parkeringsbøder.

 

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display