Økonomien gør forskellen

Både Ford Focus Titanium1,6 TDCI og Peugeot 308 Comfort Plus byder på gode køreoplevelser, men økonomien halter i den ene.

BILER

Ford Focus og Peugeot 308 behøver ingen større introduktion. Som fast inventar på listen over de mest solgte biler år efter år, er de et kendt syn på de danske veje. Og med god grund.

Om du vælger den ene eller den anden bil, er du sikret en god rejseven med plads til dagligdagens udflugter og komfort til hverdagens behov. Eller sagt på en anden måde: En labrador på fire hjul. Men hvilken bil er så bedst?

Umiddelbart er det et svært valg. Smag og køreoplevelse er jo en personlig sag, og løfter du motorhjelmen op på de to modeller, finder du den samme velkørende dieselmotor med 109 friske heste og 1,6 liter slagvolumen.

Men der er forskel, og det gælder også, selv om vi styrer uden om klicheer om tysk effektivitet, der udfordres af fransk elegance.

På to helt afgørende og målbare områder adskiller de to biler sig. For det første er vores tyske duellant hele 30.000 kroner dyrere end den franske. Det dækker godt nok over et højere udstyrsniveau, men det kræver mere lup end forstand at bemærke forskellen.

Og for det andet byder Ford på et større værditab over tre år. Med det ovale blå mærke på grillen skal du med andre ord have flere penge op af lommen, den dag du køber, og du får relativt færre penge at købe ny bil for, den dag du sælger. Hvis du skal imponere din bankrådgiver, er Peugeot 308 derfor det optimale valg.

Men ét er økonomi, noget andet er, hvordan bilerne fungerer og opleves i det daglige. Og spørgsmålet er, om Peugeot også set i det lys er i stand til at køre fra Ford?

En stor popo

Hvis vi begynder med at gå en tur rundt om de to modeller, vil du bemærke, at der er flere forhold, som adskiller bilerne. Designet af fronten byder for eksempel på store forskelle.

Mens Fords designfilosofi kinetic, om energi i bevægelse, har resulteret i en integreret kofanger, synes Peugeots bildesignere mere at have hentet inspiration hos en teenager med bøjler på tænderne. Kofangeren er plasket på midt i grillen og stritter i forhold til resten af karosseriet.

Set bagfra er der også forskel på de to modeller. Den faceliftede Ford Focus har fået baglygter med LEDteknologi, men ligner ellers sig selv.

Bagklappen tager stadig et markant knæk, men rent stilmæssigt giver det ikke anledning til bemærkninger. Det gør Peugeot 308’s formgivning derimod. Bagenden har en vraltende facon, der kun er en stor sambasvajende popo værdig, og den mangler den elegance, man ser på 207’eren.

Det er selvfølgelig en personlig udlægning af tingene, men der er også mere håndfaste forhold, der taler til fordel for Ford Focus. Bagagerummet er større, og det er lettere at få dine indkøbsposer ind gennem åbningen, og så er læssekanten lavere.

Hvis vi sætter så os ind i de to biler, vil du straks finde dig til rette i dem begge. Der er god luft over hovedet ved forsæderne, og bilerne er voluminøse. Faktisk minder Peugeot 308 lidt om at sidde i en kassevogn uden snude. Det kan lyde en kende negativt, men det er faktisk ment som et kompliment.

Du sidder relativt højt og kan slet ikke se motorhjelmen ud gennem den store forrude. Samtidig får du også en umiskendelig dieselbrummen med på vejen, når du beder motoren i de to biler om at komme op i omdrejninger. Men her er der ingen associationer til en tung varevogn.

Ingen af de to lider af accelerationsbesvær. Ford Focus er dog den hurtigste, og bilens gearkasse med dobbelt kobling gør, at gearskiftet er mere flydende og præcist.

Højere kvalitet

Når det kommer til interiøret, tager begge biler sig også godt ud – i hvert fald på billeder.

I virkeligheden skæmmer store flader af hård plast instrumentbrættet i Ford Focus, og midterkonsollen er domineret af en billig kulfiberefterligning, der kun er en tand pænere end træpaneler i plastic.

Til sammenligning er interiøret i Peugeot 308 forbilledligt. På alle de dominerende flader er der benyttet plast, som signalerer høj kvalitet.

Forskellen mærker man også i forhold indretningen af midten på instrumentbrættet, hvor begge biler har fundet plads til en ekstra ting.

I Peugeot 308 finder du en brugbar infoskærm, som giver dig relevante oplysninger til turen, mens du i Ford Focus får et rum til at opbevare ting. Det er praktisk, men låget er af så ringe kvalitet, at du hurtigt vil opleve problemer med at få det til at lukke. I tide og utide stritter låget forstyrrende i vejret.

Og der er flere svagheder ved Ford Focus. Tæpperne under forsæderne bobler op, og bagtil er dørlommerne sparet væk. Og hvad der er værre, så er der også sparet gevaldigt på pladsen til hovedet på bagsædet – der er 10 centimeter lavere til loftet end i Peugeot 308. Endelig lider kabinen i Ford Focus af en overdosis af krom og et musikanlæg med knapper, der tæller alle regnbuens farver.

Til sammenligning er der kun mindre ting at udsætte Peugeot 308 for. Der mangler lommer bag forsæderne, og som i Ford Focus betjener du musikanlægget via en stilk, der gemmer sig bag rattet.

Det fjerner koncentrationen fra vejen, og derfor havde en løsning med knapper i rattet været at foretrække. Samlet set byder de to biler på hver deres fordele og ulemper.

Hvor Ford Focus virker mere helstøbt set udefra, er Peugeot en klar vinder, når man sætter sig ind i den. Og når det trods alt er i kabinen, du bruger det meste af din tid som bilist, og de økonomiske nøgletal samtidig taler for det, så er Peugeot 308 samlet set vores favorit.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display