Økonomien fælder Honda accord

Honda udfordrer Audi i forhold til kvalitet og plads, men økonomien afgør duellen til tyskerens fordel.

BILER

Audi A4 sætter standarden i klassen for firmabiler. Hurtig, præcis og med fremragende køreegenskaber. Bilen byder på kvalitet i højeste gear, og i den seneste udgave er den flottere end nogen sinde. Til sammenligning er Honda Accord et sjældent syn rundt omkring i landets parcelhuskvarterer.

Høje priser har holdt den på behørig afstand af de flisebelagte indkørsler. Men nu er Honda Accord lanceret i en ny model med stærke priser. Og interessant ser det ud. Foruden den fremragende I-VTEC-motor, byder bilen på høj kabinefinish og masser af skulderplads til en attraktiv pris.

Men spørgsmålet er, om det er nok til at fange et kræsent publikum, der prioriterer livsstil og prestige højere end bagageplads. Måske bilen hellere skulle søge sin plads blandt Mondeoer, C5#2019ere og Passater i den traditionelle firmaklasse? Skomager bliv ved din læst!

En rigtig flyder

Umiddelbart er svaret nej. Ambitionerne med den japanske BMW rækker til mere. Bilen signalerer potens, og på vejen bliver den mødt med komplimenter. Medtrafikanter bemærker hurtigt, at linjerne er blevet høvlet til, og at snuden er trykket bred.

Onde tunger vil – til dels med rette – kalde bilen en tand kønsløs, og hvad prestige angår ligger den i anden række til vandet i forhold til Audi A4. Nok er tyskeren et udbredt syn, men ofrer du ekstra 23.662 kroner på xenonforlygter med LED-kørelys, er du med Audien garanteret fuld havudsigt, hvad opmærksomhed angår.

I kabinen er det dog svært at bestride Honda Accords kvaliteter. Her er støjsvagt, og midterkonsollen trænger sig frem og skaber dybde. Det giver et tredimensionelt indtryk, der ergonomisk set er meget velfungerede. Alle knapper sidder, hvor de skal, og de er nemme at betjene.

Samtidig er sæderne noget nær et kiropraktisk mesterværk. De er udstyret med aktive nakkestøtter, der beskytter imod piskesmæld og yder så god støtte, at du selv efter mange timer bag rattet stiger frisk ud af bilen. Desuden er der masser af plads.

Kabinen er luftig og bred – Honda Accord er en rigtig flyder. Til sammenligning føles pladsen i Audi A4 trang, det er, som om den lukker sig sammen om én. Og selv om plastkvaliteten i bilen generelt er høj, er der omkring musikanlægget og mellem forsæderne fundet plads til plast af den hårde slags. Det runger hult.

Så er der mere substans over bilens døre og handskerum. Begge smækker på den tunge, bankboksagtige måde. Musikanlægget i Audi A4 er også i en klasse for sig selv. Som i de større modeller trænger en liste over alle radiokanaler frem på instrumentbrættets infodisplay, så du nemt og uden skrat finder netop den frekvens, du søger.

Bagsiden er, at du må slippe rattet for at betjene anlægget, og trods den relativt høje indstigningspris på en Audi A4 koster fjernbetjening ekstra.

Høj Afskrivning

Med en Honda Accord eller en Audi A4 er sving og kurver med til at gøre hverdagen lidt sjovere. Begge biler sprudler af køreglæde. De tager sikkert greb om vejen og absorberer let ujævnheder i underlaget. De byder også på rigeligt med motorkraft. Lige fra startblokken og op til tredje gear er der masser af moment.

Med 50 kilometer i timen i fjerde gear flader de dog lidt ud. Takket være sin turbo slipper Audi A4 bedst fra opgaven. Det er en sportssedan med en tyk streg under sport. Uden hjælp fra ESP-systemet generer den bomstærke motor så mange kræfter, at bilen begynder at vrikke med bagenden, så du som chauffør føler dig dus med Tom Kristensen.

Afhængig af din fart, fortæller begge biler, hvornår du skal skifte gear. Det er praktisk i forhold til at optimere din benzinøkonomi, men som vi så med Renault Laguna for nogle måneder siden, fungerer systemet ikke optimalt ved bykørsel. Uden acceleration sejtrækker motoren.

På samme måde er der ingen af de to duellanter, der har fundet en optimal indretning på bagsædet. Benpladsen i begge biler er trang, og det er kun takket være lidt mere plads i højden, at der i en Audi A4 er lidt længere imellem strækpauserne end i en Honda Accord.

Bagerst kommer japaneren også til kort. Den er udstyret med en avanceret undervogn med såkaldt double wishbone for og bag. Løsningen sikrer, at der hele tiden er fuld vejkontakt, men systemet stjæler plads. Gulvet i bagagerummet er således ikke plant, og det går ud over pakkeevnen.

Til gengæld byder Honda Accord på en rig liste af udstyr: ISOFIX barnestolsmontering, zone-opdelt klimaanlæg, varme i forsæderne og tempereret handskerum hører med til prisen.

Det udstyrsniveau kan Audi ikke matche. Hvis du bare skal have et par lommer i forsæderyggene, skal du have ekstra penge op af lommen. Det koster dyrt at få sine drømme til at gå i opfyldelse i Ingolstadt – hjemstedet for Audi. Derfor er Honda Accord en god bil til prisen.

For et relativt lille beløb får du rigtig meget udstyr. Men når vi tager gensalgsprisen med i det samlede regnestykke opstår der problemer for den ellers tiltalende japaner. Over 36 måneder taber Honda Accord 46 procent i værdi. Og når bilen samtidig er næsten dobbelt så dyr at vedligeholde, er kilometerprisen for de to biler næsten den samme.

Over tre år koster en Audi A4 kun godt 300 kroner ekstra om måneden. Og tages dens fantastiske motor, høje kvalitet og ikke mindst prestige i betragtning, er det ekstraprisen værd, viser vores beregninger. Derfor er Audi A4 vores favorit, selv om udstyrsniveauet som udgangspunkt er lavt.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display