Leasing af småbiler nu et alternativ til køb

Vil du have et loft over udgifterne ved at have bil, er leasing af bilen syd for grænsen en oplagt mulighed. Rent økonomisk skal du dog ikke regne med de store besparelser, viser vores gennemgang af tre eksempler fra Fleggaard Leasing.

BILER

‘Side 1: Leasing af småbiler nu et alternativ til køb’

Et tilbud om en spritnyt Renault Clio med kun en krone i “udbetaling” og en månedlig nettoydelse på 1.995 kroner lyder ganske givet forjættende i manges ører. Tilbuddet kommer fra Fleggaard Leasing i Padborg, som har indledt en offensiv for at få danskerne til at lease deres nye minibil i stedet for selv at stå som ejer af køretøjet.

Ganske vist strammer Fleggaard Leasing markedsføringen en anelse, da der oven i den første leasingydelse kommer et gebyr på 2.380 kroner. Men 2.381 kroner er stadig ikke mange penge for at få fingre i en ny Renault Clio 1,2 New Basic til en indkøbspris på 113.900 kroner.

Om der rent faktisk er tale om et godt tilbud eller ej, kræver imidlertid en nærmere gennemregning. Redaktionen har derfor kastet blikket på tre tilbud fra Fleggaard Leasing, som alle udmærker sig ved kun at kræve de nævnte 2.381 kroner i indskud for en ny bil. Ud over Renault Clio er der tale om en Fiat Grande Punto til 160.692 kroner og en Opel Astra 1,6 Enjoy til 233.100 kroner.

Opgjort i kroner og ører er der kun i det første tilfælde tale om en mindre besparelse, mens leasing-metoden er lidt dyrere end ved et normalt køb i de to andre tilfælde. Tallene er dog behæftet med en vis usikkerhed, da det er svært at forudsige den præcise salgspris på en bil efter fire år.

Broget billede af økonomien

Selv om de valgte eksempler er blandt de bedste tilbud på markedet for leasing af småbiler, er økonomien i leasing-modellen dermed ikke entydig positiv, viser redaktionens gennemregning af de tre eksempler.

Vælger du at lease en Renault Clio i stedet for at lånefinansiere bilen i banken, løber den direkte besparelse op i små 3.000 kroner efter fire år. I eksemplet med Fiat Grande Punto er der tale om en direkte merudgift på små 10.000 kroner efter fire år, mens den samlede udgift ved leasing af en Opel Astra i store træk balancerer med et køb af bilen.

Fælles for alle de tre eksempler er, at økonomien kan forrykkes ganske kraftigt, hvis der ændres på forudsætningerne. Ønsker du eksempelvis at trække dig ud af leasingkontrakten efter to år, koster det et gebyr på 10.000 kroner til Fleggaard Leasing.

Kører du flere kilometre end forudsat i leasingkontrakten, koster det 95 øre pr. ekstra kilometer. Er du derimod ikke i stand til at bruge hele kvoten af kilometre, modtager du en godtgørelse på 39 øre pr. kilometer ved aflevering af bilen.

Til fordel for leasingmodellen tæller imidlertid, at du har langt større sikkerhed for dine faste udgifter i brugsperioden. Køber du selv en bil og sælger køretøjet efter fire år, kan du nemlig ikke være sikker på, at modtage den forventede pris for bilen.

Nye modeller kan være kommet på markedet og presse priserne på brugte biler ned, hvilket giver en betydelig usikkerhed om de samlede udgifter ved at holde bil i fire år.

‘Side 2: Leasing af småbiler nu et alternativ til køb’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display