Lavere bilafgifter sender bilsalg på rekordkurs

Danskerne bruger store summer på nye biler. Sænkningen af bilafgiften har stimuleret lysten til at få en ny bil.

  Foto: Colourbox  

BILER

Efter flere år med stigende bilsalg, ligger salget de første 4 måneder af i år 8 pct. over samme periode i 2015, og derfor er det ikke overraskende, at vi på dette tidspunkt også ser et meget fint salg i maj måned. 

Salget i maj blev 6 pct. over april og hele 24 pct. over maj 2015. Således ligger de første fem måneder af året nu 11,5 pct. over samme periode sidste år.

"De faktiske salgstal og de positive tendenser for de seneste år kan kun tolkes som en fortsat optimisme i samfundet. Vi tror, der har været et opsparet behov for mobilitet, som flere forbrugere nu vælger at indfri. Samtidig ser vi pæne stigninger i reallønnen, og med de mange nye leasing og finanssieringstilbud der kommer frem på markedet, er det blevet nemmere at skaffe sig adgang til en ny bil," siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Efter afgiftsnedsættelsen i november sidste år har danskerne fået mulighed for at få lidt mere for pengene. Afgiftsnedsættelsen har slået helt igennem til forbrugerne og typisk anvender forbrugerne det samme budget på køb af ny bil efter nedsættelsen af afgiften som før. Således får forbrugerne lidt mere bil for deres penge.

"Vi er fortsat af den overbevisning at mange købere har et reelt transportbehov som matches af lidt større biler, og vi finder det kun naturligt at danskerne anskaffer sig disse, når de får mulighed for det. Vi ser også en tendens til at forbrugerne vælger mere sikkerhedsudstyr efter afgiftsnedsættelsen," udtaler Gunni Mikkelsen og tilføjer:

"Danskerne har en meget stor appetit på nye biler, og vi oplever stor efterspørgsel på biler i alle størrelser. Vi ser en lidt større spredning i segmenterne, men de små biler udgør stadig langt størstedelen. Men salget viser, at det er alle typer kunder, der er ude og købe bil - Familien Danmark, de yngre førstegangskøbere og firmabilisterne."

Inden for de enkelte segmenter er der enkelte ændringer at spore. A-segmentet fylder en anelse mindre, og udgør i maj måned 19 pct. af det samlede salg. B-segmentet ligger nogenlunde stabilt med en andel på 27 pct., mens vi ser en lille stigning i C-segmentet. SUV'erne og MPV'erne er også begyndt at udgøre en større andel.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display