Laguna er den bedste franskmand

De er begge franske, pæne at se på og rummelige. Men Renault Laguna er et bedre køb end Citroën C5.

BILER

I de seneste år har de franske biler fået godt fat i det danske marked. Kombinationen af fornuftig pris, flot design og karakter har vundet gehør. Det er dog især Peugeot og Citröen, der har leveret biler til de danske veje. Tekniske problemer og et uengageret forhandlernet har gjort, at Renault hidtil har været trioens bænkevarmer. Men nu skal det være slut.

Fremover står Renault selv for importen, og målet er, at markedsandelen skal fordobles. Et af midlerne er en ny Renault Laguna i firmabilsklassen. Men spørgsmålet er, om den har, hvad der skal til? Ærkekonkurrenten Citröen C5 er netop blevet lanceret i en helt ny udgave, så der venter en hård kamp.

Flotte linjer

Hvis vi lægger ud med at se på de to duellanter udefra, er det tydeligt, at begge biler har fået et markant facelift. Og der er næppe mange, der vil være uenige i, at begge biler tager sig flottere ud end deres respektive forgængere. Umiddelbart er der mere baguette og camembert over Renault Laguna. Med sin lange front og simple, men elegante linjer minder den om en søndagstur i Paris. Omvendt brøler Citröen C5 af maskulinitet og muskler. Bilen er kompakt som en knytnæve og sprudler af energi. Måske for meget.

Fronten er med alle sine linjer nærmest forvirrende aggressiv. Her er der ikke meget doven vinbonde at komme efter. Men hvis du drejer rundt om bilen, finder du et tydeligt spor til det mødrene ophav. Som på ældre modeller og på storebror C6 runder bagruden indad. Og det udtrykker egentlig meget godt den måde, Citröen C5 opleves på. Ved første blik ligner den en wannabe-prøjser, men som kilometerne slentrer hen over det elektroniske display, opdager du, at bilens rødder stadig er forankret i den franske muld.

Til sammenligning gemmer der sig mere Berlin end Paris under huden på Renault Laguna. Motoren er adræt og responsiv, og selv om bilen i bund og grund er til transport af familien, får du færten af Fernando Alonsos Renault Formel 1-racer, når du griber fat i bilens sportsrat og træder speederen i bund. Vejgrebet er sikkert og præcist, og ved 50 km/t. i fjerde gear er der acceleration nok til en sikker overhaling.

Motoren sejtrækker

Til sammenligning er C5 tung i optrækket. Den slæber sig af sted med sit svajende gearskifte. Men det er der kompenseret for. Hos Citröen er komfort sat i højsæde. Og uanset om du skal til bageren eller på ferie sydpå, er bilen en tjenestevillig rejsekammerat. Selv uden den karakteristiske hydropneumatiske, selvnivellerende affjedring, bliver vejbump effektivt absorberet. Hvis vi sætter os om bag rattet, tager de to modeller sig også forskelligt ud. Instrumenterne i Renault Laguna er elegante som en Erik Mortensen-kreation. Et simpelt speedometer og en stor omdrejningstæller dominerer med deres flotte nåle.

Imellem de to instrumenter sidder et lille informationsdisplay, som giver praktiske oplysninger til turen, og som fortæller, hvornår du skal geare op og ned. Men systemet er upræcist. Det er lavet til acceleration og ikke til bykørsel, hvor du hurtigt når din maksimale fart. Som resultat sejtrækker motoren ofte, med mindre du ignorerer bilens anvisninger. Til sammenligning er der mere spræl over interiøret i Citröen C5. Her er tre visere i Audi A6-forklædning og et mylder af knapper. Alene på rattet er der 20 ting, som du kan trykke og dreje på. Det er i overkanten, men i det mindste ved du altid, hvor de mange funktioner gemmer sig.

Centrum af rattet står stille, når du svinger og drejer. Bilen er desuden udrustet med både et analogt og digitalt speedometer. Det synes umiddelbart overflødigt, men kun indtil du sænker rattet for at få en mere sportslig kørestilling. Da er der stadig fin udsigt til din fart.

Bedre løsninger i renault

Ellers er det Renault Laguna, som byder på opfindsomme indfald. Som på en sportsvogn er der en start-stop-knap, som du trykker på, når du giver motoren ordre til at tænde og slukke. I basisudgaven forudsætter det imidlertid, at du først har sat nøglekortet i en holder i instrumentbrættet, mens det i topudgaverne er nok, at du bare har kortet med i lommen. Desuden kommer bilen med seks gear mod kun fem i Citröen C5. Det giver både en bedre benzinøkonomi og støjsvag kørsel.

Endelig byder Renault Laguna på flere fornuftige pladser til at lægge dine ting. Til højre for førersædet er der et brillerum, foran gearstangen er der god plads til din tegnebog, og i instrumentbrættet finder du en kopholder.

Vinder på økonomien

Til sammenligning er Citröen C5 fnidret. Alle fralægspladser gemmer sig bag låg og er for små til dine ting. Samtidig er opbevaringsrummet under armlænet det eneste sted, du kan finde plads til en flaske vand. Og da rummet er lavt, skal låget stå på vid gab, så længe du har flasken stående.

Alt i alt er det dog småting, som irriterer ved C5’eren. Og set i forhold til bilens samlede kvalitet er det nemt at tilgive. Bilen har en fornuftig balance mellem krom og plast, et solidt instrumentbræt, ganske fine pladsforhold på bagsædet og friskluftsdyser til bagsædepassagererne i B-stolpen. Selv om Renault Laguna på de punkter kommer til kort, er den alligevel vores vinder, da dens acceleration, benzinøkonomi, afskrivning og garanti er målbart bedre. Men sejren er ikke ubetinget: Hverdagen taler til Citröen C5’s fordel.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display