Jazz spiller Note ud af klaveret

Årets bil, Honda Jazz, er en klasse bedre end Nissan Note - både i hverdagen og på papiret.

BILER

‘Side 1: Jazz spiller Note ud af klaveret’

Inden for Disneyuniverset finder vi de tre små grise. Mens de to yngste udelukkende tænker på leg og sjov og lever et liv uden bekymringer, uforberedt på de prøvelser, som tilværelsen måtte smide i trynen på dem, er den ældste gris det stik modsatte. Han er både eftertænksom og snild og ikke mindst forudseende, og disse evner har givet ham navnet Praktiske Gris.

Overfører vi dette til bilernes verden, kan de to duellanter i denne måneds bilduel, Honda Jazz og Nissan Note, bedst sammenlignes med Praktiske Gris. Der er ikke lagt op til megen sjov og ballade for den, der sidder bag rattet. I stedet hylder de to kompakte biler fra Japan helt andre dyder.

Med deres fornemme pladsudnyttelse er de sat i verden for at klare hverdagens små udfordringer for kernefamilien så let som muligt: At transportere børneflokken fra A til B, klare den store indkøbstur i storcentret lørdag formiddag eller fragte de umulige papkasser med det nye sofabord sikkert hjem fra Ikea. Kodeordet er funktion.

Masser af gemmer
Og med sin høje taglinje og flade hæk lyser netop funktion og plads ud af den næsten kasseformede Nissan Note. Der er ikke brugt mange timer i vindtunnelen for at finjustere karrosseriets aerodynamik. Indenfor fornemmer man tydeligt pladsen. Der er højt til loftet, luft til sidemanden og selv granvoksne mænd sidder behageligt på bagsædet med fin plads til både bentøj og hoved.

Som en smart feature kan hele bagsæderækken skydes tilbage for at give endnu mere benplads – eller frem, hvis man skal have plads til det nye Ikea-sofabord i bagagerummet. Lægger man bagsæderne ned, rummer bagagerummet imponerende 1.332 liter – tilsvarende kan Honda Jazz “kun” tilbyde 882 liter, når bagsæderne er lagt ned.

Bunden af bagagerummet i Nissan Note er også udstyret med et par såkaldte flexiboards eller bagagerumsbakker. Bakkerne har en tæppeside og en plastside, som nemt kan vaskes af, de kan løftes eller tages ud af bilen, og nedenunder har man et ekstra stuverum. I det hele taget er bilen pakket med små “gemmesteder” – også under forsædet i passagersiden finder man et stuverum.

Ellers er kabinen meget klassisk i sin opbygning, omend den flittige brug af mørke nuancer gør oplevelsen noget dunkel. Samtlige greb og knapper sidder, som de skal, og samlekvaliteten er i orden.

Smarte bagsæder
Honda Jazz har et mere dynamisk udseende, og linjerne er skarpere. Ingeniørerne har skruet på alle håndtag for at få kabinen til at tage sig så rummelig ud som overhovedet muligt. Blandt andet er forruden rykket langt frem for at øge fornemmelsen af plads.

Desværre har øvelsen haft den uheldige bivirkning, at karrosseriets A-stolpe stjæler en del af udsynet, når man for eksempel skal se efter fodgængere i et venstresving. Honda Jazz kan ikke prale af lige så meget plads som Nissan Note, hverken på bagsædet eller i bagagerummet.

Men det gør ikke så meget. Bilen har nemlig en række andre snedige løsninger. Bagsæderne klappes op som sæderne i en biograf, og her bag forsæderne kan en barnecykel nemt finde plads. Og for at gøre adgangen endnu nemmere, kan bagdørene åbnes i en vinkel på 80 grader. Honda Jazz har også et ekstra rum i bunden af bagagerummet.

Hvor den noget mørke kabine i Nissan Note gør, at man føler, at man er blevet lukket ind i en kælder, byder Jazz os indenfor i stueplan, da man har valgt en lysere plast, som i øvrigt er i en lidt bedre kvalitet end plasten i Nissan Note. Instrumentbrættet i Honda Jazz virker mere originalt, men placeringen af enkelte greb, knapper og skærme virker noget uovervejet. Eksempelvis skygger ens hånd over kontroldisplayet, når man har fat i de knapper, der styrer klimaanlægget.

‘Side 2: Jazz spiller Note ud af klaveret’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display