Hvornår betaler færgen sig?

Går sommerferien sydpå i bil fra Sjælland, skal du vælge mellem færge eller bro. Lad bilens værditab, benzinforbrug og vedligeholdelse bestemme din rute.

BILER

Du starter bilen op i København og kører sydpå. Allerede efter 20 kilometer kræver vejen den første beslutning af dig i Køge. Skal du køre lige ud mod Storebæltsbroen eller dreje af til højre mod færgen i Rødby? Vi gør op med uvidenskabelige fornemmelser og lader matematikken bestemme bilens retning.

Dyre biler til venstre

Egentlig burde færgen fra Rødby være fyldt med Audier, Mercedes’er og lignende, for jo dyrere og nyere en bil er, jo større afskrivninger er der pr. kørt kilometer. Samtidig kører de fleste store biler også færre kilometer på literen. De bør derfor gå efter at snuppe færgen og spare på de dyre kilometer.

Forudsætningerne for regnestykket er, at en to år gammel Audi A6 stationcar, som har kørt 50.000 kilometer, falder i værdi med 0,76 kroner pr. kilometer på sådan en ferie. Den kører 11 kilometer på literen, og ved en benzinpris på 12 kroner svarer det til en udgift på 1,09 kroner pr. kilometer. Derudover viser beregninger fra bilejernes forbrugerorganisation FDM, at du bør afsætte cirka 0,50 kroner pr. kilometer til slid af dæk og vedligeholdelse.

Ved billigere biler er beløbet nede omkring 0,30 kroner. Samlet koster afskrivninger, benzin og vedligeholdelse altså 2,35 kroner pr. kilometer, når bilen er lastet til feriekørsel. Til sammenligning er prisen 1,24 kroner pr. kilometer for en lille Opel Corsa.

Regnestykket

Forlader du kantstenen i København, er der 475 kilometer til Hamborg, hvis du tager turen over Storebæltsbroen og ned gennem Jylland. Kører du til Rødby og sejler til Puttgarden, sparer du 153 kilometer hver vej. Færgeprisen uden særlige tilbud er 998 kroner for en returbillet.

Samlet kommer en tur til Tysklands næststørste by via vandvejen og tilbage igen i Audi’en til at koste 2.509 kroner. Kører du ved Køge lige ud, lander prisen inklusiv brobillet på 2.672 kroner. Regnestykket viser altså, at det er en smule billigere at tage færgen, hvis du kommer i din to år gamle Audi. Tidsforbruget er stort set det samme.

Til gengæld vil det bedre kunne betale sig at køre den lange tur i den lille Opel Corsa. Her koster turen med færge 1.802 kroner, mens du slipper med 1.618, hvis du holder dig på asfalt hele vejen. Prisforskellen er derfor meget marginal. Bor du tættere eller længere fra Rødby end København, kan regnestykket ændre sig. Så vil du vide præcis, hvad der bedst betaler sig, bør du finde lommeregneren frem.

 

Mindre biler som en Opel Corsa sparer flest penge på at droppe færgen og køre hele vejen fra København til Hamborg og retur:





Med færgen
Samlet antal kilometer 642 km.
Værditab 17 øre pr. km.
Benzinforbrug 67 øre pr. km.
Vedligeholdelse 40 øre pr. km.
Færgebillet 998 kr.
Samlet pris 1.802 kr.

 

Via Storebæltsbroen
Samlet antal kilometer 950 km.
Værditab 17 øre pr. km.
Benzinforbrug 67 øre pr. km.
Vedligeholdelse 40 øre pr. km.
Bro-billet 440 kr.
Samlet pris 1.618 kr.

 

 

 

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display