Her er det for dyrt at lease

Leasing af biler til private er blomstret op, men i dag kan det kun i særlige tilfælde betale sig. Vi ser nærmere på konceptet og undtagelserne.

BILER

Det er ikke er en gylden smutvej at lease sin bil som privatperson. I langt de fleste tilfælde vil leasing være mindst lige så dyrt eller dyrere end at købe bilen, og tilmed vil leasing være behæftet med en række ulemper, der kan være irriterende at leve med.

Men der er dog to klare undtagelser: Står der Mercedes på ønskesedlen, så er det billigere at lease end at købe. Og så er leasing af tilbudsmodeller gennem Fleggaard Leasing, der ligger i Nordtyskland, men leaser til danskere, et konkurrencedygtigt alternativ til lånefinansiering af bilen.

Regnestykket bag leasing

Leasing er et alternativ til et bilkøb, hvor et leasingselskab kort sagt køber bilen og lejer den ud til dig.

Når du som privatperson leaser en bil i Danmark, så er leasingydelsen belagt med 25 procent moms, og der er ingen renter, du kan trække fra i skat. Det gør leasing for private, der jo i modsætningen til virksomheder ikke kan trække momsen fra, ekstra dyr. Fordyrelsen kunne så modvirkes af to forhold:

* Renten, da leasingfirmaerne kan finansiere biler til en lavere rente, end du har mulighed for som privatperson.

* Nyprisen, da leasingfirmaerne kan købe bilerne betydeligt billigere end privatpersoner, fordi de køber biler med storkunderabat.

Leasingrenten bliver dyrere

Det grundlæggende spørgsmål er, om den lavere rente og nypris er nok til at opveje den ekstra moms, så det alt i alt bedre kan betale sig at lease frem for at købe. Ifølge vores beregninger er det generelt ikke tilfældet.

Selv om leasingselskabet kan opnå billigere finansiering, når de køber bilerne, går du ved at lease glip af rentefradraget fra din bilfinansiering, og samtidig bliver leasingselskabets lånerente belagt med moms. Så bliver bundlinjen sådan her:

* En typisk lånerente for private kunne ligge på 6,5 procent. Efter skattefradrag giver det en lånerente på omkring 4,32 procent.

* En professionel lånerente kunne ligge på 4,8 procent. Efter moms giver det, ved fastsættelse af leasingydelsen, reelt en rente på 6 procent.

Konklusionen er altså, at leasingselskabets rente ender med at blive den dyreste. Så her gemmer der sig intet argument for at lease frem for at købe.

Den lavere pris

Leasingselskaberne får som nævnt pæne mængderabatter, når de køber biler – mere end en privatperson typisk vil være i stand til at opnå i rabat.

Men vores beregninger viser, at rabatten på bilen faktisk skal være ganske høj, for at leasing er en teoretisk fordel. Tager man eksempelvis udgangspunkt i en bil til 360.000 kroner og rentesatser som nævnt i forrige afsnit, skal leasingselskabet opnå en rabat på bilen på 34.000 kroner, altså næsten 10 procent, for at kunne matche den månedlige udgift, som et køb af bilen fører med sig (ved salg efter 3 år og et værditab på 35 procent).

Konklusionen på det hele er med andre ord, at leasing kun hænger sammen rent finansielt, hvis selskaberne opnår store rabatter på deres bilkøb i forhold til, hvad private bilkøbere kan presse prisen ned på.

Fleggaard og Mercedes

Når det kan betale sig at lease via Fleggaard Leasing i Nordtyskland, skyldes det del af momsen dér kun er 19 %, samt at de afregner registreringsafgiften periodevis, så deres finansieringsomkostninger bliver mindre. Det kan som nævnt også betale sig at lease Mercedes, fordi firmaet har valgt at indregne rabatter på bilerne i deres leasingydelser.

Artiklen her er bragt i uddrag. Læs mere om økonomien i billeasing i Penge & Privatøkonomi nr. 10, 2007

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display