Fransk baghjul til spanieren

Seat har introduceret en ny Ibiza, men der skal mere end sydlandsk temperament til at slå Peugeot 207.

BILER

Linjerne er skarpskårne, og udtrykket signalerer dynamik. Der er ingen tvivl om, at Seat Ibiza har udseendet med sig. Og på papiret ser det også godt ud. Tysk Volkswagenblod løber i årerne, og en 1,4-liters dieselmotor med turbo snurrer under motorhjelmen. Småt, men godt. I reklamer lover Seat sine kunder eksotisk præcision ved at blande tysk grundighed med spansk temperament, men holder de flotte ord?

Vi har taget den spanske tyr ved hornene og sat den op mod en af storsælgerne i klassen, Peugeot 207. Hvis vi lægger ud med at se på den økonomiske del af tvekampen, er Seat Ibiza en smule billigere at køre i end 207’eren. Lidt over tre kroner koster det at trille en kilometer. I månedens test stiller Peugeot 207 dog med en større motor, og hvis vi tager højde for merprisen ved det, er de to duellanter stort set lige.

De bliver begge afskrevet med 40 procent, yder kun to års garanti og koster stort set det samme i service. Men bortset fra, at de begge scorer toppoint i sikkerhed, så hører parløbet også op. I forhold til køreegenskaber, udstyr og plads er der stor forskel på de to biler.

Spartansk udstyret

Kort og godt henter Seat Ibiza sin inspiration fra en andalusisk tapasbar. Lysstofrøret i loftet og servietterne på gulvet er udskiftet med et minimalistisk instrumentbræt med middelmådig finish. Det højtråbende tv i hjørnet er erstattet af en brummende dieselkværn, og den intime plads er til forveksling kopieret i kabinen. Her må selv små spaniere bøje nakken for at klemme sig ind.

Nu lyder det måske ikke så slemt. Når først Pepe bag baren har serveret ost, skinke ogcerveza, glemmer man hurtigt alt om design, koncepter og magelighed. Men som Humphrey Bogart engang sagde, så er verden cirka tre drinks bagud. Og det opdager du snart i en Seat Ibiza.

Uden alkohol tager tingene sig ud som det, de nu en gang er. Det står ekstra klart, når vi til sammenligning lader øjnene falde på Peugeot 207. Her får du en lys og luftig kabine, fin plastkvalitet og finish. Der er varme i sæderne, dørene er beklædt med stof, og der er indfarvede dørhåndtag og sidespejle med blinklys.

Og selv om benpladsen på bagsædet er trang som i Seat Ibiza, er der god plads i højden. Endelig byder Peugeot på mere elektronik. Radioen er integreret og lader sig betjene fra en stilk bag rattet, ligesom sidespejlene kan justeres via en lille knap i venstre fordør.

Konstante gearskift

I den lille løves bagagerum er der mindre plads end i spanieren, men den knappe forskel på 22 liter er hurtigt glemt. Hjulkasserne optager mindre plads i franskmanden, og der er splitbagsæde. Samme funktion koster godt 3.000 kroner at få i en Seat Ibiza, og det udtrykker en tendens, som bilen desværre har arvet fra sine fætre i VWkoncernen. Som det er tilfældet hos Audi og VW, er ekstraudstyr dyrt. Derfor sætter du hurtigt den umiddelbare prisfordel ved at vælge den lille spanier over styr, hvis dine krydser på indkøbslisten skal hæve bilen til samme udstyrsniveau som hos den generøse franskmand.

Selv om det koster ekstra, er der dog en detalje, som fortjener særlig opmærksomhed. For 4.538 kroner er bilen udstyret med tågelygter. Det er ikke i sig selv noget, der er særligt opsigtsvækkende, men prisen inkluderer drejelys. Når du slår blinklyset til, får du ekstra udsyn i mørke, og dermed også øget sikkerhed. Samtidig er det værd at bemærke, at Seat Ibiza er kvik i optrækket. Når du accelererer og begrænser dig til første og andet gear, nyder du godt af bilens turbo-effekt, om end den har en vis forsinkelse. Men her hører plusserne også op.

Motoren støjer og er blottet for bundtræk. I selv bløde sving skal du geare ned til første gear, og på motorvejen sejtrækker den med 110 kilometer i timen i femte gear, hvis du skal op i fart. Det samme oplever du i tredje og fjerde gear, hvis du kører henholdsvis 50 og 80 kilometer i timen. Det er diesel, som vi kendte det for ti år siden.

En sikker vinder

Til sammenligning er den lille franske løve velkørende og fleksibel. Du slipper for de konstante gearskift, motoren er civiliseret, og ydermere får du en fornuftig acceleration uden traktorlyd. Sport er der til gengæld ikke meget af, selv om proble-merne med gearskiftet, som vi oplevede i 308#2019eren, er løst.

Desuden er rattet af den glatte slags, som det ikke er behageligt at holde på, og sidelister og kofangere er ikke indfarvede. Men det er detaljer. Til daglig er Peugeot 207 meget velfungerende, og det gør det nemt at fælde dom i månedens bilduel. Selv om Seat Ibiza er en nydelig bil, så lider den af alt for mange skavanker til at hamle op med en af de bedste i klassen.

Vi savner temperament, der er en flamencodanserinde værdig, og teknik, der kan få en tysk ingeniør fra Wolfsburg – VW-koncernens arnested – til at nikke anerkendende. Irritationsmomenter som eksempelvis fordøren, der møder dig med en skarp kant i hoftehøjde, hver gang du skal ind og ud af bilen, vejer for tungt i det samlede billede.

Der mangler med andre ord præcision. Men det er ikke bare på bekostning af modkandidatens ulemper, at Peugeot 207 udmærker sig. Det er en gennemtænkt bil, der kører godt uden at være kedelig. Samtidig er designet harmonisk. Især de markerede sidesærme og de dybe forlygter, der smyger sig op ad køleren, er formet med en dygtig pen, og bagtil er 308’erens anderumpe heldigvis væk. Derfor vinder Peugeot 207 fortjent denne måneds bilduel.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display