Finanskrisen presser priserne på biler ned

Danske forbrugere kan glæde sig over faldende priser på biler. Det er den økonomiske afmatning, der har øget konkurrencen om kunderne, og selvom det især er de store biler, der er sat ned i pris, så er også de små, populære benzinbesparende biler blevet billigere.

BILER


Hvis du overvejer at investere i en ny bil, er tidspunktet måske kommet. Bilerne er blevet billigere.

Ifølge EU-kommissionens seneste rapport om bilpriserne i Europa har finanskrisen skubbet til bilpriserne over hele kontinentet i løbet af 2009, inklusive Danmark. Ifølge rapporten steg det europæiske prisindeks for biler med 1,1 procent i 2009, mens det generelle forbrugerprisindeks steg med 1,7 procent. Bilerne er med andre ord ikke steget lige så meget som andre varer.

Og de danske forbrugere har endnu mere at glæde sig over, fordi de nominelle bilpriser i Danmark i 2009 er faldet med 0,5 procent, mens inflationen sidste år var 1,9 procent. Bilpriserne i Danmark faldt altså realt med 2,4 procent – hvilket er fire gange så meget som i resten af Europa.

Skærpet konkurrence

Årsagen til de faldende priser er, ifølge kommissionens rapport, at bilindustrien globalt har haft en overproduktion, samt at den økonomiske afmatning har skærpet konkurrencen om kunderne.

Ifølge direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening, Preben Kjær, dækker de generelle tal over store forskelle i prisændringerne for de enkelte mærker og modeller herhjemme.

“Der er meget stor spredning i hvilke biler, der er blevet sat ned i pris. De små biler – især de miljørigtige, der er meget efterspurgte – er ikke faldet så meget som de større biler. Men efterspørgslen på de store brændstfforbrugende biler er faldende, og nu følger vi med i det prisfald, der er generelt alle vegne,” forklarer han.

De små modeller er faldet 10-15.000 kroner

Ifølge Preben Kjær er det især meget stærke enkeltstående tilbud på de mindste attraktive modeller, der har været med til at trække de gennemsnitlige priserne nedad, og den vurdering bakkes op af chefkonsulent Torben Kudsk fra FDM;

“Der er løbende sket et segmentskred i danmark, hvor de nye solgte biler bliver mindre og mindre, og her er der en knivskarp konkurrence på prisen. De små modeller er faldet 10-15.000 kroner, og nu kan man altså gå ud og købe en ny bil for 90.000. Men nogle af de store rabatter rundt omkring har nok primært været på de store benzinbiler,” vurderer han.

Prisen og slagtilbud afgørende

Og noget tyder på, at de lavere priser har haft en effekt på markedet. Selvom antallet af nyregistrerede biler i Danmark i de seneste tolv måneder har ligger 6 procent lavere end året før, så købte danskerne i sidste måned hele 7.300 nye personbiler – eller knap 30 procent mere end i samme måned sidste år.

Dermed er der noget der tyder på, at de lave priser har skubbet bilsalget tilbage mod overfladen. Alligevel behøver du ikke at frygte, at bilpriserne vil stige til vejrs igen lige foreløbig. Ifølge Preben Kjær handler bilpriserne nemlig ikke længere blot om finanskrise, men om at bilmarkedet i stadig større grad vil komme til at ligne det øvrige forbrugermarked, hvor prisen og slagtilbudene er afgørende.

“Før i tiden var det sådan, at i stedet for at give tilbud, kom der mere ekstraudstyr. Det er ikke nok mere, nu vil folk gerne have rabatten. Og det vil vise sig i form at tilbud på én bestemt biltype eller én bestemt model. Vi vil få mange flere tilbud, og mange flere gode tilbud, fordi der bliver en større og større priskonkurrence,” vurderer han.

Lagrene skal tømmes

Ifølge Preben Kjær er der således ingen tvivl om, at vi går en tid i møde, hvor bilpriserne vil blive lavere. Men er du på jagt efter finanskrisens helt store rabat på bilmarkedet, så er det sandsynligvis ved at være sidste udkald nu. De største tilbud skyldes nemlig, at importørerne har arbejdet hårdt på at tømme lagrene for de ellers usælgelige biler, forklarer Torben Kudsk;

“Forhandlerne har med stor sandsylighed fået ryddet op i de store bunker at uattraktive biler, som de ikke har kunnet få solgt, så vi må nok forvente, at der bliver længere imellem de store slagtilbud, der kan være med til at trække gennemsnittet væsentligt ned,” vurderer han.

Note: Det er langtfra kun i Danmark, bilerne er blevet billigst. I de nye europæiske øst-lande Rumænien, Litauen og Den Tjekkiske Republik faldt bilpriserne med cirka 10 procent. Til gengæld steg bilpriserne i samme periode med 2,7 procent i Sverige.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display