Finanskrisen gør forskellen

Audi A6 og Skoda Superb har mange ligheder, men afskrivningen dikterer, hvilken du bør vælge.

BILER

‘Side 1: Finanskrisen gør forskellen’

I denne måned prøver vi noget nyt. Vi går på tværs af klasserne og testkører to biler med forskellige motorstørrelser, og som i stil og prestige udsender forskellige signaler. Og hvorfor så det? Sagen er, at månedens to kandidater har mere til fælles, end hvad der umiddelbart adskiller dem. De bygger begge på VW-gruppens solide evner og deler en række komponenter.

I størrelse er de også ret ens, og de byder begge på gode køreegenskaber. Desuden er de begge lige blevet faceliftet. Prisforskellen er dog betydelig. Selv om en Skoda Superb 3,6 er godt 100.000 kroner billigere, byder den på en større motor, permanent firhjulstræk, 70 ekstra hestekræfter og en acceleration fra 0-100 km/t. på bare 6,5 sekunder, hvilket er næsten 2 sekunder hurtigere end en Audi A6 2,8. Selvfølgelig er der så det med Skoda-vittighederne, men helt ærligt, de hører fortiden til.

Det er kun sjovt på den fede måde at køre i en bil med en tophastighed på 250 km/t. og med byggekvaliteten i top. Du får med andre ord mere for mindre ved at købe en Skoda Superb i forhold til en Audi A6. Men spørgsmålet er, om det er nok til at droppe drømmen om de fire ringe på køleren, det elegante karosseri og de fede forlygter.

Ny bagklap
Set fra kantstenen er svaret nej. Selv om forskellen er lille, er Audis proportioner bedre fordelt. Bilen er lidt længere, bredere og lavere, og det giver et mere elegant og sportsligt udtryk – især hvis du spenderer ekstra 28.000 kroner på xenon plus-lys med LEDdioder. Bagfra vinder tyskeren også med sine nye LED-baglygter. Vi taler om en bil med høj x-factor.

Hvis vi træder nærmere og kigger på bagagerummet, er det til gengæld Skoda Superb, der løber med opmærksomheden. Begge biler har generøs plads til kufferter og indkøbsposer, men bagklappen på en Skoda Superb kan åbne både på normal sedan-vis og som en hatchback, hvor hele bagruden vipper op. Det er ikke set før, og det er ganske praktisk. Du stuver med lethed den store, klodsede papkasse af vejen.

Når du sætter dig ind bag rattet, finder du dig hurtigt tilpas. I begge biler sidder knapper og stilke, hvor de skal, og det er nemt at finde en behagelig kørestilling. Ved nærmere eftersyn er finishen i Audi A6 dog bedre. Plasticen er blød på den læderagtige måde, dørlåse og håndtag til handskerum er gjort usynlige, og dasker du til instrumentbrættet, er det som at slå på en mur. Det hele føles solidt.

Samtidig er sæderne virkelig komfortable, bilens infosystem med radio med videre nemt at betjene via en knap mellem forsæderne, og som i en Passat er håndbremsen erstattet af en lille knap. Endelig er der en klar fornemmelse af luksus, når du stikker nøglen i tændingen. Du træder bare på bremsen og drejer nøglen blidt. Motoren sætter i gang uden hjælp fra gaspedalen.

‘Side 2: Finanskrisen gør forskellen’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display