Dyrere at privatlease og køre firmabil

Lukning af et stort og gabende skattehul i reglerne for leasing- og demobiler rammer fremover både firmabilskørerne, bilkøberne og de mange, der ønsker at privatlease deres bil.

BILER

Den skrottede betalingsring endte med, at der i stedet gives 1 milliarder kroner til at finansiere lavere takster og forbedringer i den offentlige trafik. Pengene kommer fra lukning af et stort og gabende hul i reglerne omkring registreringsafgift på leasing og demobiler. Det betyder, at leasede firmabiler bliver dyrere, at privatleasede biler bliver dyrere, og at muligheden for billige demobiler stort set forsvinder.

Lovforslaget indebærer, at afgiften for demobiler og leasede biler beregnes på samme måde som biler, der sælges til den endelige bruger. Afgiftsgrundlaget bliver altså det samme, uanset om bilen sælges normalt eller disponeres af forhandleren selv. Det betyder, at leasingselskaber ikke længere kan nøjes med at betale afgift af mindstebeskatningsprisen, der udgøres af importprisen plus 9 procent plus moms.

Betydning for bilkunderne
Denne ensretning af prisgrundlaget betyder, at firmabiler fremover får en langt højere beskatningspris, da man tidligere har benyttet sig af kunstig lave mindstebeskatningsværdier. Da brugere af firmabiler betaler skat af beskatningsværdien, vil de fremover blive beskattet af en højere værdi. Den er 25 procent af bilens værdi over 300.000 kroner og 20 procent af den resterede værdi over 300.000 kroner. Konsekvensen er, at firmabilskunder fremover enten kommer til at betale mere i skat af firmabilen eller – og det er sandsynligt - vil vælge billigere firmabiler.

Demobiler er ude
Den ellers meget brugte finte med at sælge næsten nye biler som demobiler forsvinder også med denne afgiftsstramning. Før var det sådan, at biler, der havde kørt som demonstrationsbiler, kunne sælges efter nogen tid til markant lavere priser, hvor den største del af prisnedslaget udgjordes af en lavere registreringsafgift. Denne mulighed forhindrer de nye regler.

Privatleasing bliver dyrere
Hele markedet for privatleasing af biler bliver også ramt, da den værdi, der skal betales registreringsafgift af, stiger. Reglerne om en forholdsmæssig betaling af registreringsafgift ændres ikke Men da beskatningsgrundlaget øges, giver det en højere ydelse. Da leasingydelsen ydermere er belagt med moms, bliver det endnu dyrere.

Chefanalytiker Niels Grøftehauge hos bilpriser.dk vurderer over for Berlingske Tidende, at, hvor det i dag forholder sig sådan, at leasingpriserne for private købere stort set balancerer med udgiften ved at købe en bil, så vil en fordyrelse af leasingbilerne formentlig skære markedet for privatleasing kraftigt ned.

Hvilke konsekvenser får det?
Da det bliver dyrere at privatlease biler, vil det alt andet lige betyde, at det bliver mere fordelagtigt at købe bil. Men der kan også ske nogle skift i adfærden inden for anskaffelse af biler.

Hvis man antager, at bilkøbernes budget til at holde bil for er uændret, vil danskerne fremover købe billigere biler, de vil købe flere brugte biler, og de vil beholde deres nuværende bil længere. Det vil betyde, at gennemsnitsalderen på danskerne bilpark vil stige, at bilerne vil forurene mere og at sikkerheden vi falde.

Læs mere om, hvorfor du skal købe eller lease her.  

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display