Dynamikken gør forskellen

Opel Corsa og Mazda 2 er begge økonomiske biler. Men når det gælder køreglæde, er japaneren bedst.

BILER

Med længder på under fire meter og små motorer rammer Opel Corsa og Mazda 2 tidsånden perfekt. De er praktiske, fornuftige og ikke mindst økonomiske. Og med fem NCAP-stjerner byder de begge på sikkerhed i top. Af samme grund har bilerne været genstand for stor opmærksomhed.

I 2007 blev Opel Corsa kåret til årets bil i Danmark, og året efter tilkendte den danske jury Mazda 2 den samme ære. Men selv om de deler lovprisninger og udmærkelser og har et nærmest identisk prisskilt i forruden, er der betydelige forskelle.

Mazda 2 byder på en større motor og flere hestekræfter, mens Opel Corsa er en anelse mere rummelig og byder på mere udstyr. Men selv om de hver især har deres fordele og ulemper, er der en klar vinder, når det samlede regnskab bliver gjort op. Lad os se på hvorfor.

Overvej fem døre

Hvad angår design appellerer de to duellanter til forskellige typer. Opel Corsa tyr til et gammelt trick. Med sit store lygteparti i front og markerede hofter puster bilen sig op for at signalere maskulinitet. Men selv om fronten imponerer, er stilen ikke gennemført. I profil virker den forkert dimensioneret.

De bageste sideruder flugter ikke med dørene og forsvinder i store flader af metal – som om den ikke vil kendes ved bagpartiet. Til sammenligning spiller Mazda 2 på det moderne. Formerne er harmoniske og forener bløde kurver, markerede linjer og rå flader i et minimalistisk udtryk. Alt synes integreret i bilens karrosseri, og uanset vinkel har den ikke noget at skamme sig over.

Til gengæld rejser der sig et kritisk spørgsmål til begge biler: Har du tænkt dig at bruge bagsædet? Hvis ikke, kan du selvfølgelig argumentere for, at merprisen på omkring 6.000 kroner for at gøre de to mere indstigningsvenlige er spild af penge. Men du skal være sikker i din sag.

Femdørsmodeller er mere efterspurgte og falder mindre i værdi, end tredørsversioner gør. Derfor kommer en del af merprisen ind igen, når du engang skal sælge. Desuden bliver din hverdag lettere med et ekstra sæt døre. Det er nemmere at bugsere tasker og poser ind og ud via en dør end bag om et sæde.

Endelig åbner en tredørsbil op for et problem, som du er foruden i en fremdørs: Dørene er længere. Derfor skal du altid indstille sigtekornet med ekstra 15 centimeter, inden du svinger dem op. Ellers er der nemt udsigt til ridser og skrammer på trange parkeringspladser.

Mange gode detaljer

Hvis du sætter dig ind i bilerne, opdager du hurtigt, at Opel Corsa er en underholdende bil. Rundt omkring i kabinen gemmer der sig mange fine detaljer. Under passagerforsædet finder du en skuffe, hvor du kan gemme dokumenter, og hovedstøtterne er af den aktive slags, der bevæger sig frem og op ved påkørsel. Det forebygger piskesmæld.

Samtidig byder instrumentbrættet på et praktisk infodisplay, og blinklyset fungerer i intervaller. Endelig er bilen udstyret med automatisk kørelys. Du slipper med andre ord for at blive irettesat med et irriterende bip, hvis du træder ud af bilen uden at have slukket lyset.

Sådanne detaljer mangler i Mazda 2, og ved første øjekast virker bilen en smule tegneserieagtig. Instrumenterne mangler konkurrentens elegance, og handskerummet er lidt vel småt. Desuden kan rattet kun justeres op og ned – ikke ud og ind.

Og selv om gearstangen er højt placeret, er der meget spildplads på gulvet mellem forsæderne. Men selv om bilen smager af bobletyggegummi, har den andre kvaliteter. Du slipper for at hive den store fiskestang frem, hver gang du skal fange sikkerhedsselen bag din skulder. Og selv om plastkvaliteten er hård, er den acceptabel. Her er ingen store flader, som skæmmer.

Samtidig udfordrer radioen dig ikke unødigt med knapper, der læser AS, TP, RDS og REG. Og døren smækker med et solidt smæk – den fjernbetjente lås er dog så støjsvag, at du nemt kommer i tvivl, om døren er låst eller ej, når du går fra bilen.

Mazdas Motor er bedst

Det virkelige trumfkortet for Mazda 2 ligger under motorhjelmen. Her finder du en 1,5-liter-motor med 103 friske heste. Selv om det kun er 13 heste flere end i Opel Corsa, er forskellen mærkbar. Du fornemmer lige fra startblokken i lyskrydset, at motoren er mere sprælsk og agil. Der er mere kaffe og mindre fløde over bilens køreegenskaber i forhold til Opel Corsa. Ellers er der kun mindre ting at bemærke om de to biler.

De byder begge på indgangsforhold til bagsædet, der er en kinesisk cirkusartist værdig, og får du først manøvreret dig ind på bageste række, er belønningen en lufttæt kabine. Ingen af de to biler har fundet det nødvendigt at kunne åbne de bageste ruder. Bagsædelommer ser de to duellanter også bort fra. Og i smålighed overtrumfer Mazda ved at spare fralægspladsen bort for bagsædepassagerne.

Flasker og andre ting må de selv holde. Økonomiske set er de to biler ellers meget identiske. De både koster og taber det samme i værdi. Set over tre år koster det godt tre kroner for hver kilometer, du kører i de to småbiler.

Hvad service og vedligeholdelse angår er Mazda dyrest, men til gengæld får du tre års garanti mod kun to år fra Opel. Alt i alt er det et par gode bybiler, som begge tjener dig loyalt i hverdagen. Når plusser og minusser skal gøres op, er Mazda 2 dog vores favorit. Dens kvikke og gode køreegenskaber gør udslaget.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display