Discountbiler til hverdagsbrug

Kia Picanto og Toyota Aygo er billige biler. Men der er stor forskel på, hvor meget du får for pengene.

BILER

Både Kia Picanto og Toyota Aygo appellerer til små parkeringspladser, snævre gader og korte distancer. Og med små motorer garanterer de begge lange intervaller imellem de dyre pit stop, hvor benzintanken skal fyldes op. Faktisk er de to mobile sparepærer så billige at køre i, at de i Penge & Privatøkonomis store store bilguide fra maj, hvor vi gennemgik totaløkonomien for 500 nye biler, snupper første- og andenpladsen.

Hvis vi tager det hele med, koster det kun 2,15 kroner og 2,21 kroner for hver kilometer, du tilbagelægger i henholdsvis en Kia Picanto og en Toyota Aygo. Men et er brændstofforbrug, afskrivninger og pris, noget helt andet er, hvordan de to biler håndterer hverdagens pligter og behov. Som månedens bilduel viser, er der her en større forskel imellem de to modeller.

Og det er også værd at huske på, hvis du overvejer en Peugeot 107 eller Citröen C1. Bortset fra lidt kosmetik er de nemlig identiske med Toyota Aygo – Toyota tilbyder dog en længere garanti end sine to franske fætre

Discountagtigt

Både Kia Picanto og Toyota Aygo har flere år på bagen. Faktisk steg den koreanske pusling allerede i 2005 til tops i vores bilguide. Siden er bilen blevet faceliftet, og som den står nu med rundere lygter for og bag, er den bedre klædt på end nogen sinde før til at tage kampen op i den mindste klasse.

Til sammenligning ligner Toyota Aygo sig selv, men hvis vi starter med at kigge på de to duellanter på afstand, er attituden mindst lige så frisk som hos Picanto. Ja, næsten mere. Den japanske pusling har en visuel fordel ved at tilbyde lakerede kofangere selv på basismodellen. Rykker vi tættere på, er Kia Picanto dog hurtig til at svare igen.

Selv om begge modeller er småt skåret for hoften og ikke byder på meget bagageplads, er Picanto en ekstra indkøbspose større end Aygo og har en cirka ti centimeter lavere læssekant. Samtidig er bagklappen større, og derfor er det lettere at bugsere poser og anden bagage på plads.

For at holde prisen nede har Toyota Aygo fået fjernet den ene pumpe på bagklappen. Det lugter af discount, og det bliver desværre understreget af et ordentligt “klask”, når klappen smækker i. På samme måde er dørhåndtagene på den lille japaner heller ingen oplevelse for sanserne eller æstetikken. Snarere tværtimod. De fungerer med samme elegance, som var hoveddøren derhjemme monteret med et håndtag fra en havelåge. Og her hører forskellene ikke op.

Overvej en dyrere model

Sætter vi os indenfor, ser vi, at mens Kia Picanto er traditionelt opbygget med en midterkonsol, der forsigtigt tipper i chaufførens retning, er Toyota Aygo anderledes dynamisk grebet an. Interiøret er ungdommeligt og sjovt. De delvis transparente paneler lyser op, når mørket trænger sig på, og knapperne er store.

Her er tale om et unikt design og ikke blot en Yaris på skrump. Og det skal Toyota have point for. Men når du begynder at pille, dreje og skrue, ryger den kreative følelse i svinget. I praktisk brug er der mere tegneserie end iPod over bilen. Til sammenligning vinder Kia Picanto point for hver kilometer, speedometeret tæller.

Nok er bilens interiør kedeligt neutralt, men det føles mere voksent og reelt. Desuden er motoren tavs, der er et egentligt handskerum, og kun få bolte skæmmer kabinen. Samtidig yder sæderne god støtte – i det mindste i nakken. Når det kommer til sidestøtte er Kia Picanto nok det tætteste, vi kommer på et Recaro-sportssædes diametrale modsætning.

I vejens sving og kurver glider du rundt som en oliven i olie. Derfor lærer du også hurtigt at sætte pris på, at Kia, i modsætning til Toyota, ikke har sparet lofthåndtaget over døren væk. Men det kunne man næsten ønske, at mærket havde gjort for så vidt angår det højtmonterede stoplys i bagruden. Det spærrer for udsynet. Ellers er der dog kun lidt udstyr at rapportere om.

I de billigste versioner er komfort og dimser udeladt i begge biler af hensynet til at holde priserne nede. Det er selvfølgelig fint, hvis dit kørselsbehov mest rækker til at komme fra A til B, men hvis der skal lidt sukker på toppen, bør du nok overveje en større udstyrspakke som for eksempel Picanto Active eller Aygo+.

Beskeden Plads

På bagsædet er det ideelt set kun børn, der finder sig til rette i de to kandidater. Men skal det være, så slipper voksne bedst fra øvelsen i en Kia Picanto, hvor der er mere benplads og ikke mindst højere til loftet. Men har du alligevel mod på at klemme dig ind på bagsædet af en Aygo, så husk at tage en ordentlig slurk luft med.

Vinduet på bagsædet kan hverken rulles op eller ned. Det kan alene åbnes på klem. Til sammenligning føles Kia Picanto også fra bageste parket som en mere voksen bil. Du kan rulle vinduerne op og ned, og det er sådanne forskelle, der gør hele forskellen. Omvendt ligner Toyota Aygo en bil, hvor der er indgået for mange kompromiser.

Kia Picanto er ikke blot Danmarks billigste bil at køre i, den er også en praktisk medhjælper til at klare hverdagens ærinder. Og derfor er den samlet set også vores favorit.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display