Diesel eller benzin - det svære valg

Nye bilafgifter og moderne teknik betyder, at danske bilkøbere i mange tilfælde bør vælge dieselbiler frem for benzinbiler. Se, hvornår det betaler sig at købe dieselversionen af de mest populære biler.

BILER

‘Side 1: Diesel eller benzin – det svære valg’

Tag diesel med i overvejelserne, næste gang du køber ny bil. Det kan der være mange penge i. Kører du mere end beskedne 15.000 kilometer om året, så er næsten halvdelen af de analyserede biler, det vil sige 12 af 30 modeller, billigere med en dieselmotor under motorhjelmen end med en benzindrevet ditto. Og kører du mere end 25.000 kilometer om året, så er der hele 23 dieselmodeller at foretrække frem for benzin, når merpris, brændstoføkonomi, værditab og ejerafgift regnes sammen.

Endnu bedre bliver det, hvis du har set dig varm på en bil fra Peugeot, for så er det direkte dumt ikke at vælge en af deres dieselmodeller, som er billigere end benzinmodeller allerede ved få tusinde kilometers kørsel om året.

Ny og bedre teknik

Myterne om dieselmotorer er mange, blandt andet at de ikke er velegnet til korte ture og ikke varmer bilen nok op om vinteren. Men myterne hører til i fortiden. Udviklingen inden for dieselmotorer de senere år har betydet, at de i dag er bygget til at blive brugt på samme måde som benzinmotorer.

De nye dieselmotorer bliver ved hjælp af indbyggede oliefyr/elvarmer lige så hurtig varme som de benzindrevne, og de kan sagtens tåle korte ture med lave omdrejninger oplyser bilteknisk redaktør på FDM’s blad, Motor, Søren W. Rasmussen.

“Men en dieselbil skal en gang imellem en tur ud på motorvejen, så motoren kan arbejde og brænde urenheder af,” forklarer han. Søren W. Rasmussen tilføjer, at dieselbiler har et bedre bundtræk, der giver større køreglæde, og så har de et lavere støjniveau end tilsvarende benzinmodeller.

Men hvorfor er dieselmodellerne dyrere end benzinmodellerne? Det skyldes helt enkelt, at dieselmotoren arbejder med et højere tryk, og det stiller højere krav til motorens styrke og tæthed. Desuden er trykket i brændstofpumpen markant højere i en dieselmotor end i en benzinmotor, hvilket igen stiller store krav til finmekanikkens styrke og udformning.

Merprisen for dieselbilerne kompenseres til dels af, at dieselbiler kører længere på literen, samtidig med at prisen per liter diesel typisk er mellem 10 og 15 procent lavere end benzin-prisen. Den lavere pris på diesel skyldes ikke, at diesel er billigere at producere, tværtimod. Årsagen er i stedet lavere afgifter.

Men den lavere afgift på diesel kompenserer lovgiverne for ved at kræve en højere ejerafgift. Til gengæld favoriserer den seneste justering af bilafgifterne dieselbiler. Så der er en række økonomiske forhold, der arbejder i
modsatte retninger. Men konklusionen er, at jo flere kilometer, du kører, jo mere fordelagtig er dieselbilen, og der skal efterhånden ikke mange kørte kilometer til, før regnestykket falder ud til dieselmotorernes fordel.

‘Side 2: Diesel eller benzin – det svære valg’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display