Den kompakte løsning

Toyota IQ og Smart byder på god benzinøkonomi og store smil, men i brug er de meget forskellige.

BILER

‘Side 1: Den kompakte løsning’

Er det bare mig, eller er det, som om man aldrig rigtig vokser fra en tur i radiobilerne? Du hopper, bumper og ræser af sted til tonerne af høj musik og jager alt og alle. Dit ansigt er et stort smil. Lidt af samme følelse finder vi i de to mobile miniputter Toyota IQ og Smart Fortwo. De er cool, små og appellerer uimodståeligt til det indre legebarn. Smart måler knap 2,7 meter i længden, og Toyota IQ er lige under tre meter lang.

Og det er den perfekte længde til zigzaggende kørsel i tæt myldretidstrafik. Begge biler vender nemt rundt i de smalle gader og snupper parkeringspladser, som selv de mest hærdede parallelparkeringseksperter må opgive – dog bør man lige huske på, at der venter bøde i forruden, hvis du parkerer på tværs af kantstenen, selv om det umiddelbart kan være fristende. Men hvilken bil er så bedst: Smart Fortwo, som var en af de første biler i mikrobilsklassen, eller Toyota IQ, som er den nye dreng i klassen?

Bagsæde eller ej
Hvis du har brug for at transportere mere end to personer, giver svaret sig selv. Kun Toyota IQ har et bagsæde, og selv om pladsen bag føreren er mikroskopisk, er der lige akkurat plads til en person bag forsædepassageren. Det skyldes, at instrumentbrættet er asymmetrisk, så forsædet i passagersiden kan rykkes ekstra langt frem, uden at benene af den grund skal foldes sammen på slangemenneske- maner, og knæene ender helt oppe under hagen.

 

Men den øvelse har nogle omkostninger på andre punkter. Bagagerummet i Toyota IQ er nemlig uhørt lille. Så længe bagsæderne er oppe, er der kun plads til en lille attachemappe bag i bilen. Til sammenligning kan Smart Fortwo nærmest udråbes som pakæsel med sit 220 liter store bagagerum. Hvis du slår bagsæderne ned i Toyota IQ, er forskellen dog udlignet. Der er også forskel hvad køreegenskaberne angår. Mens gearskiftene i Toyota IQ er glidende og rappe, er de i en Smart irriterende langsomme.

 

Bilen har et semiautomatisk gearskifte, men uanset om du selv skifter gear eller overlader det til bilens automatik, skvulper du af sted som i en lille jolle – problemet er særligt udtalt, når du rykker fra første til andet gear. Når det blæser op, får sidevinden også Smart til at føles noget usikker. Med motoren placeret bagi flagrer den lette snude, og den korte akselafstand hjælper heller ikke på retningsstabiliteten.

 

Men dermed ikke sagt, at Smart Fortwo alene er skabt til kørsel i byernes små gader. Den følger fint med på motorvejen. Du sidder højt og har et godt udsyn, og selvom der er en del kabinestøj, kan du selv efter mange kilometer bag rattet møde veloplagt frem, uden at din fysioterapeut behøver at trykke alle dine led på plads igen.

‘Side 2: Den kompakte løsning’

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display