Bilguide: Der er penge at hente i en dyrere bil

Vi har haft over 665 nye biler oppe på liften og gået deres totaløkonomi grundigt efter. Og ofte er der penge at spare ved at vælge en dyrere bil.

BILER

Finanskrise eller ej – vil du være en fornuftig forbruger, så vælger du en dyrere bil, næste gang firehjuleren skal skiftes ud.

Discount betaler sig nemlig kun i gerningsøjeblikket, når investeringen gælder et så varigt forbrugsgode som familiens bil. Den dyrere bil er generelt bygget på mere moderne teknologi, hvilket betyder større sikkerhed og bedre brændstoføkonomi.

Lavt forbrug smitter positivt af på både ejerafgift og registreringsafgift, og sidstnævnte reduceres yderligere, når bilen er udstyret med mere og bedre sikkerhedsudstyr og klarer sig bedre i Euro NCAP’s sikkerhedstest. Dermed bliver der mere bil til dig og mindre afgift til staten i bilens samlede pris. Men vær også opmærksom på, at der med den bedre bils generelt finere mekanik følger større intervaller mellem serviceeftersynene og dermed lavere driftsomkostninger.

Afskrivning vejer tungt i regnestykket

Det er blevet dyrere at låne penge til ny bil. Men totaløkonomisk set tæller bilens afskrivning i ejerperioden langt mere end finansieringsomkostningerne. Og selv den billigste bil ender med at blive en dyr fornøjelse, hvis modellen ikke er efterspurgt, når den skal sælges som brugt. Som det fremgår af denne analyse af totaløkonomien i 500 nye biler på det danske marked, vil den dyrere bil gang på gang være det bedste køb på langt sigt.

Og det uanset, om du investerer i en minibil, en limousine eller en sportscoupé. Toyota Aygo 1,0 er med 2,18 kroner analysens billigste bil per kørt kilometer – og den er langt hen ad vejen også blevet en darling blandt de danske bilkøbere. Sidste år var den Danmarks bedst sælgende bilmodel med 5.313 solgte eksemplarer. Og faktisk er den tjekkisk byggede trillingesøster til Citroën C1 og Peugeot 107 hele syv øre billigere per km end Kia Picanto, der med en pris på 98.679 kroner er analysens billigste i anskaffelse.

For blot en øre mere i km-pris kan du i stedet for en Chevrolet Aveo opgradere til en 40.000 kroner dyrere Skoda Fabia Green Line 1,4 TDI. I den mere luksusbetonede ende af skalaen koster det kun tre øre mere per km at springe fra en Kia Sorento 2,5 CRDI til en Audi Q5 2,0 quattro, selv om den tyske SUV er 100.000 kroner dyrere på prisskiltet.

Valget af bil afgøres naturligvis først og fremmest af dine ønsker, dine behov og din betalingsformåen. Men når du er afklaret på disse områder, hjælper Penge & Privatøkonomis bilguide med at give økonomisk overblik over bilerne på det danske marked. I vores beregning indgår alle de udgifter, der knytter sig til at anskaffe sig en bil, køre 15.000 kilometer om året og sælge den igen efter tre års ejerskab. Bilen serviceres i ejerperioden efter producentens forskrifter.

Og undervejs giver vi den desuden et sæt friske dæk, nye bremseklodser, et par lamper i forlygterne og to sæt viskerblade. Omkostningerne til vedligeholdelse lægges til den treårige periodes udgifter til finansiering, kaskoforsikring, ejerafgift og brændstof. Og når vi herefter dividerer med 45.000, fremkommer udgiften ved at køre en km i den enkelte bil.

Sådan præsenteres bilerne

Bilerne i guiden vises med anskaffelsespris inklusive leveringsomkostninger, pris per kilometer, energiklasse og om det er benzin eller dieselbiler.

I bilguiden finder du oplysninger om 665 biler, hvor der er indregnet forbrug, ejerafgift, forsikringspræmie, serviceomkostninger og sidst og ikke mindst afskrivningsprocent. I jagten på det gode bilkøb er det særligt interessant at sammenligne bilernes anskaffelsespris i forhold til deres totale omkostning per kilometer. Hvis forskellene er store, findes forklaringen netop ofte i bilens afskrivningsprocent. Bilernes restværdi efter tre år og 45.000 kilometer er vurderet af eksperterne hos bilpriser.dk.

De straffer i år modellerne med kraftige, forslugne motor med ekstraordinær stor afskrivning, men begunstiger stadig de praktiske stationcars og biler med dieselmotor. Der er således stadig god økonomi i at køre diesel, selv om udbuddet af brugte dieselbiler er steget betragteligt de seneste år. Dieselandelen af de 150.185 nye personbiler, der blev solgt i 2008, var 47 procent, og det er en stigning på otte procent i forhold til året før.

I klassen for små biler, der efterhånden tegner sig for næsten halvdelen af nybilssalget, er dieselandelen steget fra 28 procent i 2007 til 33 procent i 2008. Tidligere lød tommelfingerreglen, at du skulle køre 30.000 kilometer om året, før diesel betalte sig. I dag skal der ikke engang 10.000 årlige kilometer til. Vær dog opmærksom på, at de miljøvenlige dieselmodeller med partikelfilter har bedst af at køre langt.

Dieselbiler koster gerne op til 20 procent mere end benzinvarianterne, men de kører i mange tilfælde også 50 procent længere på en liter brændstof, hvilket til dels kompenserer for dieselbilernes højere ejerafgift. Det pynter yderligere på dieselregnskabet, at prisen igen ligger omkring en krone under benzinprisen. Den økonomiske situation har medført et betydeligt fald i salget af nye biler, og derfor bør du som bilkøber både være opmærksom på aktuelle kampagnetilbud og andre bonustiltag, der stiller dig bedre.

Eksempelvis har Hyundai indført fem års fuld fabriksgaranti uden kilometerbegrænsning, Kia giver hele syv år, og Toyota tilbyder med sin Flex-ordning at købe bilen tilbage til en fast aftalt mindstepris efter tre år, hvilket kan give økonomisk tryghed omkring bilkøbet. Men uanset hvilken bil og løsning du vælger, skal du dog huske en ting: Tænk totaløkonomisk.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display