Bilguide 2011: De bedste bilkøb

Det er let, men også forkert, kun at se på en ny bils prisskilt. En analyse af totaløkonomien i danskernes mest populære biler viser nemlig, at dyrt hurtigt kan blive billigt – og omvendt.

BILER

Et bilkøb er en kompliceret beslutning. Det drejer sig ikke blot om, hvor mange penge du nu og her vil lægge på kølerhjelmen for din nye firehjulede ven, men også om økonomiske faktorer som bilens værditab, brændstofforbrug og forsikringsomkostninger. Det er først, når du tager alle udgifter med, at du kan se, hvor meget du reelt kommer til at betale.

Derfor har vi undersøgt totaløkonomien i danskernes mest populære biler. Her kan du se, hvor mange kroner du betaler for de forskellige biler pr. kørt kilometer, og Danmarks billigste bil på den front er Suzuki Alto 1,0 GA, der med sine 88.570 kroner også har testens laveste købspris.

Et billigt prisskilt er dog ikke altid lig med billig totaløkonomi. For eksempel koster en Chevrolet Nubira 1.6 LUX 163.675 kroner og 3,28 kroner pr. kilometer, mens den næsten 100.000 kroner dyrere Seat Leon Reference 1.6 TDI koster 3,27 kroner pr. kilometer.

Indhent priser

Tallene flyver omkring, når du skal købe bil, og i det hele taget er det ifølge forbruger økonom Allan Skytte Christensen fra bilejernes organisation FDM blevet sværere at være bilkøber. Specielt fordi bilforhandlerne tilbyder samlede pakker med køb, salg, forsikring og finansiering. “Det er blevet vanskeligere at gennemskue de reelle priser, og du skal endelig ikke lade dig lokke af en stor rabat på din nye bil, hvis du til gengæld skal betale i dyre domme for finansieringen,” siger han. Allan Skytte Christensen råder dig i stedet til at indhente separate priser på fire ting, når du skal købe bil:

 

    • Prisen på din gamle bil

 

    • Prisen på din nye bil

 

    • Prisen på forsikringen

 

  • Finansieringsmulighederne.


Du kan blandt andet undersøge, hvor meget rabat du kan få hos forskellige forhandlere på købet af en ny bil ved at ringe direkte til dem. Derudover er det oplagt at undersøge din gamle bils værdi på websider som bilbasen.dk og bilpriser.dk.

Benzin vs. diesel

Du skal derfor huske at gøre dit hjemmearbejde, inden du bestemmer dig. Det gælder også for din nye bils mulige værditab. Det er nemlig den faktor, som betyder allermest for bilens totaløkonomi.

En anden faktor, du skal være opmærksom på, når du køber bil, er forholdet mellem benzin og diesel. Her er 25.000 kørte kilometer på et år den magiske grænse i asfalten for, hvornår det kan betale sig at skifte fra benzin til diesel. Grunden til at det skifter omkring 25.000 kilometer er, at prisen for at købe en dieselbil er cirka 8-10 procent højere i gennemsnit end prisen for en benzinbil.

Til gengæld koster det mindre at tanke op ved dieselstanderen. Men selv om tommelfingerregler er gode, skal du også se på, hvordan dit køremønster er. Kører du for eksempel mange små ture til arbejde, bageren eller børnehaven, skal du ikke vælge en dieselbil, for den har brug for lange ture, hvor motoren bliver rigtig varm. "De mange små ture kan tilsode partikelfiltret i en dieselbil. Du risikerer på den måde mange og store reparationer, hvilket kan blive rigtig dyrt,” siger administrerende direktør Kenneth Andersen fra bilsitet Bilbasen.

Kør bilen rigtigt

Hvis du skal have fuldt udbytte ud af din dieselbil, skal du huske at køre bilen rigtigt. Ellers mister dieselmotoren sin fordel. Køber du for eksempel en dieselbil, som kører 20 kilometer på literen, men som du bruger til mange små femkilometers ture, så går den nærmere 15 kilometer på literen ifølge Kenneth Andersen fra Bilbasen.

Derudover skal du også se på, hvilken type bil du har brug for. De små biler som en Toyota Yaris eller VW Polo er i benzinudgaverne blevet mere brændstoføkonomiske end tidligere. Her kan det måske ikke betale sig at købe den dyrere dieseludgave. Til gengæld kører de store dieseludgaver fra BMW eller Audi længere på literen, hvilket gør dem mere attraktive i den kategori.
[emediate]

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display