Benzin: Tank mandag morgen og spar penge

Benzin er steget 25 procent siden 2007. Få svaret på, hvad der styrer udviklingen, og hvorfor tankstationerne sænker prisen på samme tid hver dag.

BILER

Mandag morgen før klokken 10. Det er tidspunktet, hvor du bør tanke, hvis du vil udnytte benzinselskabernes prispolitik. Det er den korte konklusion på et pristjek, som bilsalgsportalen Bilbasen har lavet for Penge & Privatøkonomi med udgangspunkt i 50 tankstationer i Århus og hovedstadsområdet i en periode over 14 dage.

»Det gode råd til bilisterne er, at de skal tanke om aftenen eller tidligt om morgenen,« siger informationschef Lene Bonde fra OK Benzin. Hun oplyser, at de endelige tal på tankstationernes prisskilte tager udgangspunkt i den pågældende dags listepris.

Listepriserne er benzinselskabernes rettesnor for, hvad prisen på en liter brændstof skal være ud fra deres normale avancer på cirka en krone pr. liter benzin. Skatter, afgifter og moms ligger fast, så når de enkelte tankstationer sænker prisen, er det på bekostning af deres indtjening.

»Der kan være flere af den slags nedsættelser i løbet af en dag, så udsalgsprisen bliver ofte lavere i løbet af dagen. Priserne bliver som regel ikke justeret om natten, så de lave priser fra aftenen før gælder tit frem til den nye listepris kommer cirka klokken 10,« siger Lene Bonde.

 

Vind på priskrig

Den nuværende såkaldte priskrig i branchen begyndte den 10. januar 2003. Her satte Q8 prisen ned med fem øre for at matche tank selv-stationernes lavere priser, og siden har priskonkurrencen udviklet sig til altid at rase et eller andet sted i landet. Ifølge Lene Bonde fra OK Benzin er Danmark det eneste sted i Europa, hvor der vedholdende er priskonkurrence på brændstoffer.

»Vi forventer ikke, at priskrigen vil stoppe på kort sigt. Den har efterhånden varet i ni år, og konkurrencesituationen har ikke ændret sig,« siger hun. I Danmark er der hård konkurrence om bilisternes gunst, og det betyder, at selskaberne lokalt konkurrerer på prisen.

Det er altså den lokale tankstation, som holder udsalg i forhold til listeprisen. Konkurrenterne holder derfor øje med hinanden. Hvis et af selskaberne sætter prisen ned med 15 øre pr. liter, gør de andre inden for køreafstand det ofte også.

»Hvis ikke de følger med ned i pris, mærkes det på omsætningen. Bilisterne ved godt, at det brændstof, der sælges i Danmark, skal opfylde en bestemt standard, så der er ikke forskel på brændstof,« forklarer Lene Bonde.

Stationerne i OK-kæden er fortrinsvis ejet af selvstændige brugsforeninger eller Coop-butikker. I stort set alle andre kæder er tankstationerne enten ejet af benzinselskabet eller af en forhandler, som har en såkaldt forhandlingskontrakt med selskabet.

Det betyder, at det ikke er alle forhandlere, der er ansat af et benzinselskab. Mange er kioskejere, der har en aftale med salg af brændstoffer.

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display