Alt hvad du skal vide om bil-import

Der er mange praktiske ting forbundet med selv at importere en brugt bil fra udlandet - men også tit mange penge at spare.

BILER

Vil du have en lækkert udstyret, brugt bil, kan du i bedste fald spare titusindvis af kroner ved at købe bilen i udlandet frem for herhjemme. Vi giver dig en tjekliste, du kan bruge som udgangspunkt.

TRANSPORT

Hjemtransport af bilen sker lettest med en autotrailer. Vil du køre den selv, kan du i nogle lande, fx Tyskland, leje såkaldte eksportplader. Danske prøvenummerplader må kun anvendes i de nordiske lande.

VEJNING

Når bilen er ført ind i Danmark, skal den synes, før der kan betales registreringsafgift. Men inden syn skal bilen have noteret en dansk egenvægt, hvilket kan ske på et vejecenter (ca. 500 kroner) eller via oplysninger fra en importør.

SYN

Der skal både foretages almindeligt syn og et toldsyn, hvor bilens udstyr, kilometerstand og generelle tilstand noteres. Et kombineret told- og registreringssyn koster 800 kroner hos Applus Bilsyn.

AFGIFT

Det er SKAT (tidligere ToldSkat), som afgør, hvor meget du skal betale i registreringsafgift på din importerede bil. Førhen indsendte man en forespørgselsblanket nr. 21.009 til SKAT, men i dag henvender man sig direkte til et af landets fire vurderingssekretariater i Aalborg, Århus, Odense og Høje-Taastrup. Månedlange vurderingsprocesser er historie. I dag får du oplyst afgiften på din importbil på stedet, i særlige tilfælde efter et par dage.

Afgiftsvurderingen afhænger af bilens gennemsnitlige handelspris i Danmark. Om bilen er i god eller dårlig stand har ikke den store indflydelse – er standen under middel, fratrækkes der 5%, og ved en stand over middel tillægges 5% af afgiftsbeløbet. Registreringsafgiften udgør omkring 63% af en bils handelsværdi i Danmark. Man kan dog aldrig komme til at betale afgift af en højere basispris end bilens oprindelige pris uden afgift.

Veteranbiler over 35 år og ikke ombygget slipper med lavere afgift; den oprindelige pris nedsættes 40%, og af dette beløb betales så 180% i afgift.

KLAGE

Du kan klage over afgiftsvurderingen ved at skrive et brev til SKAT. Din klage behandles af et særligt skattefolk-frit motorankenævn, som består af tre medlemmer, hvoraf de to er indstillet af FDM. Er du stadig ikke tilfreds, kan du gå videre til Landsskatteretten.

VIDERESALG

Skal bilen en dag sælges, kan du vælge at eksportere den igen. Registreringsafgiften kan refunderes, når bilen er afmeldt hos motorkontoret, og det kan dokumenteres, at den enten er solgt til udenlandsk side eller indregistreret i udlandet.

Der tilbagebetales som udgangspunkt et beløb svarende til den registreringsafgift, der skulle betales, såfremt et tilsvarende køretøj blev indført fra udlandet. Der fratrækkes dog et gebyr på 15% af det endelige beløb – og man kan ikke få mere retur, end der tidligere er betalt i afgift på bilen.

MOMS

Du skal ikke betale told og moms, hvis du importerer en brugt bil fra et andet EU-land. Biler købt i fx Schweiz eller USA slipper derimod ikke uden 25% moms og told (forskellig toldsats alt efter lande) oven i købsprisen plus evt. fragt- og forsikringsomkostninger.

Tags

Anbefalede artikler