Afgiftsændringer giver billige dieselbiler

Et kraftigt fald i priserne på de mest populære dieselbiler i den billige ende af mellemklassen, har gjort det mere fordelagtigt at vælge en dieselversion.

BILER

Regeringens omlægning af bilafgifterne betyder nu, at grænsen for hvornår det er fordelagtigt at vælge en dieselversion frem for en benzindreven bil har rykket sig ganske kraftigt nedad. En række dieselversioner i prisklassen op til 200.000 kroner er i dag et bedre køb end benzin-versionen selv ved et beskedent kørselsforbrug, viser redaktionens driftsøkonomiske analyse af fem populære bilmærker.

Fiat Grande Punto 1,3 JTD Active er det mest indlysende eksempel på, at en dieseldreven bil kan være den billigste løsning selv med et lille kørselsbehov. Benzin-versionen af Puntoen koster 146.394 kroner, mens den tilsvarende dieselversion fås for 144.615 kroner.

Da ejerafgiften kun koster 920 kr. ekstra om året for dieselbilen, kræver det ikke megen hovedregning for at konstatere, at dieselversionen alt andet lige altid vil være den billigste løsning.

Eksemplet med Puntoen er dog en undtagelse, der bekræfter reglen om, at dieselversionerne generelt er lidt dyrere end de tilsvarende benzin-drevne versioner. Vælger du eksempelvis en Toyota Yaris, skal du køre mindst 6.300 km årligt, før diesel-version samlet set er den billigste løsning.

Derfor er diesel-udgaven ofte billigere

Tidligere tiders dieselbiler var kendetegnet ved at være langsom i optrækket, mens driftsøkonomi og forurening ikke var noget at prale af. Den epoke er slut nu og en moderne dieselbil er ofte mindst lige så kvik i optrækket som en tilsvarende benzinmotor og triller samtidig langt flere kilometer på en liter brændstof.

Netop brændstofforbruget er da også årsagen til, at dieselversionerne med regeringens afgiftsomlægninger er et godt køb i dag selv ved et lille kørselsforbrug. Og besparelsen belønnes kontant på følgende vis:

  • For det første har ændringen af registreringsafgifterne i særlig grad begunstiget en række dieselbiler i kraft af deres gode driftsøkonomi. Eksempelvis er Toyota Yaris i benzin-version nedsat med små 14.000 kroner, mens diesel-versionen er nedsat med det dobbelte beløb.
  • For det andet kører dieselbiler typisk omkring 30 % længere på en liter brændstof end benzinbiler, hvilket giver lavere brændstofudgifter.
  • For det tredje er prisen for en liter diesel omkring 18 % billigere end en liter benzin, da diesel ikke er pålagt de samme afgifter som benzin. Dermed får udgiften til brændstof endnu et hak nedad.
  • For det fjerde beregnes den årlige ejerafgift efter bilens driftsøkonomi. Med en god driftsøkonomi slipper bilejeren med en relativ lav grøn ejerafgift set i forhold til benzin-bilen. I redaktionens analyse svinger den årlige merpris for en dieselbil mellem 500 og 1000 kroner, hvilket ikke påvirker totaløkonomien synderligt.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display