I minibilsklassen kan du i 2017 få en Volkswagen Polo for 170.345 kr. Det er 3652 kr. mindre end den nuværende udsalgspris.
I mellembilsklassen daler prisen på en Opel Astra Essentia med 7612 kr., mens du sparer 10.710 kr. på alle større bilmodeller.
Til gengæld vil den populære mikrobil, Volksvagen Up, fortsatte koste knap 100.000 kr. Den ligeså populære Peugeot 208 holder også prisen.
Rent praktisk daler bilpriserne ved, at det såkaldte skalaknæk, der adskiller den lave og høje afgiftssats på henholdsvis 105 og 150 pct., sænkes.
Det knæk ligger i dag på 82.800 kr., men bliver med finanslovsaftales hævet til 106.600 kr.. Til gengæld ændres der ikke i den høje sats, der fortsat er på 150 procent.
Det betyder, at nye biler fremover vil betale 105 pct. i registreringsafgift af de første 106.600 kr. af bilens pris og herefter 150 pct.
FDM har beregnet besparelserne på en række biler – se listen i bunden af artiklen.
Ros til finanslovsaftalen
Adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen, hylder de faldende bilpriser.
”Der er ingen tvivl om, at aftalen om at sænke registreringsafgiften er godt nyt for både danskernes mobilitet og for samfundsøkonomien og vil komme en bred befolkningsgruppe til gode,” siger han i en pressemeddelelse, men udtrykker samtidig bekymring for, om priserne dumpes nok i forhold til at få danskerne til at købe mere sikkerhedsudstyr til bilen.
”Vi kan godt være bekymrede for, at besparelsen ikke er så stor, at den vil slå igennem på eksempelvis det sikkerhedsudstyr, som mange fravælger netop på grund af den høje afgift,” siger Thomas Møller Thomsen.
Afgiftssænkningens betydning for konkrete bilmodeller
(Kilde: FDM)
|