Det betaler sig at klage over banken

Mere end hver anden gang en bankkunde klager over sin bank, får kunden noget ud af det. Og i næsten hver tredje sag er klagen alene nok til at få banken til at indrømme dens fejl og indgå et forlig.

BANK

Mere end hver anden gang, en dansker klager til Pengeinstitutankenævnet over sin bank, får vedkommende penge ud af det. I 2007 betød det, at klageren fik økonomisk udbytte i hele 61,7 procent af de 300 indbragte sager. Dertil blev 49 sager afvist – oftest fordi de ikke hørte under nævnet.

I næsten hver tredje sag er klagen alene nok til at få banken til at indrømme dens fejl og indgå et forlig. I takt med at finanskrisen vågnede op til udåd i 2008, steg antallet af klager med næsten 70 procent, så Pengeinstitutankenævnet endte med at få hele 569 klager ind ad brevsprækken.

Her er dog endnu ingen opgørelse over, hvor mange kunder der har fået medhold, men noget kunne tyde på, at det er færre end i 2007, da sidste års finanskrise har fået flere danskere til at klage over bankens rådgivning, hvis de har tabt penge. Men risikoen vil altid være kundens.

Pengeinstitutankenævnet afgør private kunders klager over pengeinstitutter. Nævnets medlemmer bliver udvalgt af Forbrugerrådet og Finansrådet. Både Finansrådet og Forbrugerrådet har to stemmer. Derudover er en dommer fra retsvæsenet formand med én stemme.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display