Derfor er din bank ikke perfekt

Hvad skal den perfekte bank og bankrådgiver være? Et er sikkert, den skal ikke lære af de seneste 20 års udvikling på bankmarkedet. Den skal tage benhårdt fokus i kundens behov, men kan det lade sig gøre i praksis?

BANK

Hvad er en bank? En bank er en formidler af penge fra dem, der har overskud, til dem der har underskud. Men i virkeligheden er banken selve centrum i din privatøkonomi. Den modtager din løn, formidler betaling af dine udgifter, adminstrerer pensionsopsparing og investeringer. I virkeligheden er den bare din finansielle infrastruktur. Men oven på dette tilbyder banken en masse rådgivning, som den prøver at fremstå så balanceret som muligt. Men alle ved, at nutidens bankrådgivning ikke er rådgivning, men salg. Det har bankerne tjent mange penge på de seneste 20 år, men de har tilgengæld tabt troværdighed og i takt med, at kunderne nu betjener sig selv via netbanken og rådgiver sig selv via nettet, medierne og Penge & Privatøkonomi. Bankerne er ved at være desperate, de er ved at miste kontakten med deres kunder - hvor tit kommer du i din bank? Jeg kommer der højst en gang om året.

Hvad skal der til?

Problemet er altså, at bankerne på den ene side har hårdt fat om din finansielle infrastruktur. I jagten på effektiviseringer har de tvunget kunderne over i netbanken. I jagten på overskud har de solgt deres troværdighed for at “rådgive” om bankprodukter der giver høj indtjening til aktionærerne. Hvis ikke bankerne får fat i kunderne igen, så kan de lige så godt skære deres forretning hårdt til, så den reelt kun bliver en gigantisk netbaseret selvbetjeningsmaskine - rådgivning og långivning kan sagtens udføres af en dygtigt programmeret computer.

Tag udgangspunkt i kunderne behov

Men en anden mulighed er at ændre strategi. Jeg vil sætte alt ind på at rådgive kunder med et benhårdt og kompromiløst fokus på kundens behov. Der er sikkert banker, der siger, at de gør det. Men jeg nægter at tro, at de reelt gør det. Men hvis der nu var en bank, der troværdigt kunne kommunikere, at hos os tager vi udgangspunkt i kundens behov, så ville den få succes hos kunderne, men ikke hos aktionærerne. Tænk hvis den kunne reetablere bankrådgiver-konceptet, der som kundens advokat sørger for at få de bedst mulige renter på ind- og udlån, de billigste investeringsforeninger, sobert rådgivning om boligkøb, finansiering med videre. Hvad ville der ske?

Desværre umuligt

En sådan bankrådgiver, ville anbefale kunden at flytte sine indlån til den bank i Danmark, der giver de bedste renter - FIH for eksempel. Den ville formidle boligkassekreditten via den billigst - BRF Bank for eksempel. Den ville anbefale investeringsbeviser fra SparIndex eller Maj Invest, og den ville formidle realkreditlån via Nordea Kredit. Findes der en bankrådgiver, der ville tilbyde disse løsninger. Nej - det gør der ikke. Men hvor ville det være rart og nemt, hvis der gjorde. Alternativet er at ty til uvildige rådgivere, der for mange tusinde kroner kan levere den gode rådgivning. En mulighed er også at abonnere på Penge & Privatøkonomi, vi giver dig de gode råd, der kan give dine rådgivere modspil. Så den perfekte bank eksisterer ikke. Drøm ikke om. at den nogensinde kommer. Den eneste, du kan gøre, er at være en oplyst og kritisk bankkunde.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display