Bliv din bankrådgivers favorit og få bedre lån

Dit forhold til bankrådgiveren spiller en stor rolle for, hvor gode handler du kan gøre med din bank. Men pas på med at komme for tæt. Bankrådgiveren må aldrig blive en decideret ven.

  Foto: istockphoto.com  

BANK

Din bankrådgiver er ligesom en dørmand. Det er ham, du skal forbi for at få adgang til bankens indre, hvor der venter lån, investeringer?og rådgivning. Behandler du dørmanden godt, får du lettere og bedre adgang til bankens produkter, end hvis du ikke plejer din relation til din rådgiver.

»Gevinsten er, at man får produkterne i banken billigere. Og de renter, som banken tilbyder, kan også blive mere fordelagtige for kunden,« siger ekspert i finansiel forbrugeradfærd Jesper Bo Jensen, der til daglig er direktør i den private organisation Fremforsk, Center for fremtidsforsking.

Det giver altså kontante fordele at få en positiv relation til din bank­ rådgiver. Den letteste måde at gøre det på er at komme til de aftalte møder og undgå at overtrække dine konti.

Derudover er det en god ide at være gift. Ved at have en ægtefælle mindsker du nemlig risikoen for, at husstanden får revet tæppet væk under økonomien ved arbejdsløshed.

Risikoen for, at to mennesker bliver fyret, er alt andet lige mindre end risikoen for, at en af jer bliver fyret. Ærlighed er derudover et andet parameter, som du bør være opmærksom på.

»Som kunde er det en fordel, at banken kender dig. Hvad er risikoen for arbejdsløshed? Hvad er risikoen for, at du pludselig kaster dig ud i en vild shoppingrus? Hvis banken ved den slags, stoler de mere på dig,« siger Jesper Bo Jensen.

Skab fortrolighed

Netop ærligheden lægger Michael Budolfsen også stor vægt på. Han? er næstformand i Finansforbundet, der er fagforbundet for ansatte i den finansielle sektor, og han mener, at enhver god relation mellem rådgiver og kunde bygger på fortrolighed.

»Det nemme, men også det rigtige svar på, hvordan man får den fortrolighed, er, at man skal være ærlig. Rådgiveren skal for eksempel vide, hvis kunden har et dyrt kontokort til Magasin. Og når man lægger et budget, skal kunden ikke pludselig købe en sofagruppe på en dyr afbetalingsordning. Rådgiveren skal kunne stole på, at de oplysninger, som kunden giver, er korrekte,« siger Michael Budolfsen.

Holder du vigtige oplysninger tilbage, får rådgiveren ikke alle nuancer med. Dermed får du ufuldstændige og måske endda forkerte råd. Direktør Hans Peter Christensen i Uvildige.dk, der leverer uafhængig finansiel rådgivning, formulerer det på følgende måde:

»Det er bedre selv at sige, at man er blevet arbejdsløs, end at banken finder ud af det ved at se dagpenge gå ind på kontoen i stedet for løn.«

Ingen korslagte arme

Når du viser bankrådgiveren tillid ved at fortælle om selv de svære forhold i livet, kan det komme dig selv til gode på et senere tidspunkt. For tilliden opbygger den indbyrdes relation og bekræfter rådgiverne i, at de gør deres arbejde godt. Tillid er en vigtig del af den salgsproces, som alle rådgivere er underlagt.

Det mener administrerende direktør Jens Dalgaard i den danske afdeling af TACK International, der udbyder uddannelsesforløb i blandt andet salgspsykologi. »Rådgiveren vil enormt gerne have, at kunden viser tillid, og kunden skal tro på, hvad rådgiveren siger. De er jo også mennesker af kød og blod og værdsætter præcis som alle andre, at de vises tillid,« siger Jens Dalgaard.

Du behøver i den forbindelse?ikke købe alt det, som rådgiveren smækker på bordet for at opnå den nødvendige tillid. Så længe du tager rådene alvorligt og er åben for forslag, forbedrer det rådgiverens syn på dig.

I en sådan situation kan du også sige, hvis du er utilfreds med, hvordan banken behandler dig.? Hvis du samtidig bakker det op?med løsningsforslag, vækker det respekt. For eksempel kan du gøre opmærksom på, at du er utilfreds med, at banken konstant ringer dig op med nye tilbud.

Foreslå i stedet at få tilbuddene sendt pr. mail. På den måde ved banken, at du interesserer dig for dine bankforretninger, og du fremstår konstruktiv og løsningsorienteret. Til gengæld er det en dårlig ide at møde rådgiveren med korslagte arme og lukke af for andre muligheder end dine egne. Det viser stædighed snarere end samarbejdsvilje – og det giver ikke bedre renter og billigere produkter.

Respekt for modspil

I det hele taget er det godt at vise rådgiveren, at du interesserer dig og er engageret. Jens Dalgaard fra TACK International understreger, at det kun hjælper, hvis du faktisk er vidende – det kan du udnytte ved for eksempel at ringe til tre andre banker og bede om tilbud på et bestemt lån, inden du mødes med din egen rådgiver.

»Hvis kunden helt oprigtigt har styr på det, vækker det respekt hos rådgiveren. Så ved han, at han sidder over for en ligeværdig partner, og netop en ligeværdig dialog om forholdene er noget, som rådgiveren i høj grad værdsætter hos kunden,« siger Jens Dalgaard.

Hans Peter Christensen fra Uvildige.dk er enig i, at du bør sætte dig ind i dine forhold. »Jo bedre man er inde i, hvad banken har at tilbyde, jo mere kan man også forlange af sin rådgiver,« siger han. Derudover peger eksperten i finansiel forbrugeradfærd, Jesper Bo Jensen, på et helt andet forhold, som du kan spille på for at få mere ud af dit forhold til bankrådgiveren.

»Det er en god ide at sige, at man er en god kunde. Så ved rådgiveren, at du selv er klar over, at du er et aktiv for banken. Det kan presse rådgiveren til at gøre lidt ekstra for dig,« siger han.

Hold dig på afstand

Selv om det er givtigt at have et godt forhold til din bankrådgiver, kan det også blive for tæt. Rådgiveren bør selvfølgelig vide, hvor du står i livet, hvad din ægtefælle laver, hvor mange børn du har og mange andre private informationer. Men ifølge Michael Budolfsen fra Finansforbundet bør du helst undgå at udvikle et decideret venskab til din rådgiver.

»Man siger jo, at der aldrig skal komme penge mellem rigtige venner, og der er jo netop penge ?i relationen mellem rådgiver og kunde. Derfor har kunden også en interesse i, at forholdet forbliver professionelt,« siger han.

Bliver forholdet for tæt, kan det således besværliggøre et bankskifte, fordi du føler dig bundet til din rådgiver. Derudover kan rådgiveren eksempelvis bevilge dig et lån til et boligkøb, som du faktisk ikke har råd til.

I sidste ende kan det skade både dig og banken. Relationen?må heller aldrig blive så tæt, at det snarere er dig, der gør noget ekstra for banken end omvendt. »Du kan risikere at komme i lommen på banken. Og der ønsker du måske ikke at være,« siger Jesper Bo Jensen

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display