Risiko for højt værditab på din elbil

Overvejer du at købe en elbil, så tøv en kende, for du risikerer et højt værditab. FDM efterlyser nye regler, hvis flere danskere skal købe de miljøvenlige biler.

  Foto: istockphoto.com  

BANK

Der er fortsat for lidt viden om brugtmarkedet for elbiler, fordi der er så få af dem til salg, men én ting er sikkert: Efterspørgslen er lav. Ifølge tal fra Dansk Elbil Alliance, der en brancheorganisation for elbilsælgere, er der kun solgt 300 elbiler til private og kommuner i år. 

FDM bekræfter, at elbilsalget nærmest er dødt, men tilføjer, at det aldrig har været rigtig levende.

”Der kører utroligt få af de små elbiler rundt i Danmark, men det gjorde der også før de nye afgiftsregler,” siger talsperson i FDM, Torben Lund Kudsk.

"Elbilsmarkedet for private blev før opretholdt af en eksklusiv gruppe, som med en Tesla fik rigtig meget bil for pengene," siger han.

Derfor kan din elbil falde i værdi

Når elbilsparken er så lille, er det et udtryk for lav efterspørgsel på bilerne. Teknologisk udvikling og afgifter er andre aktorer, der kan gøre indhug i brugtprisen på din elbil. 

Bilproducenterne bygger bedre og billigere elbiler, og når nyprisen falder, så følger brugtprisen med. Når staten samtidig skruer op for afgifterne, som den har gjort for elbiler, så frafalder gevinsten ved den lavere nypris, fordi du skal aflevere en del af kagen til fællesskabets pengekasse, når du køber bil.

”Indkøbsprisen er for høj og gensalgsprisen for lav. Man må forvente større afskrivning på elbilerne pga. den teknologiske udvikling, og afgifterne betyder selvfølgelig også noget, men selv før afgiftsreglerne var det en dårlig investering at købe elbil," siger Torben Lund Kudsk.

Brug for ny afgiftsform

Ifølge FDM bør afgiftsreglerne laves om, hvis salget af elbiler til private for alvor skal blive til noget.

”Ny teknologi straffes af værdibaseringen. Det er dyrt at producere elbiler, og afgiften lægges på ud fra fabriksprisen,” siger Torben Lund Kudsk.

”Der er brug for en ny afgiftsmodel, som ikke er baseret på bilens værdi, men på energi og vægt.”

Med sådanne regler vil det blive billigere at købe og køre energivenlige biler, som udleder mindre CO2, og lette biler, der f.eks. slider mindre på vejnettet.

Tesla-fidusen er gået fløjten

Inden de nye afgiftsregler, der trådte i kraft 1. januar, kunne du ellers få rigtig meget bil for pengene med en Tesla.

”Der var fidus i at købe en Tesla, da den er unik i sin acceleration, og den generelt bare er en god bil,” siger Torben Lund Kudsk.

Elbilsalget til private har ifølge FDM da også været båret af netop Tesla-bilen.

Men selv om fabriksprisen er faldet i år, steg din samlede pris for den billigste Tesla med cirka 100.000 kr. som følge af afgifter.

Du kan stadig købe en billig elbil

Hvis du på trods af udsigterne til værditab stadig ønsker at køre rundt i en elbil, så skynd dig at købe, inden året er omme, for den 1. januar bliver det fortsat dyrere at indregistrere langt de fleste af dem. 

Faktisk blev en Volkswagen Up fra 1. januar billigere for dig, og den vil blive lidt billigere i 2017. Men de lidt større modeller som Renault Zoe og Nissan Leaf stiger i pris, og Tesla bliver meget dyrere.

Det viser beregninger fra Bilmagasinet.

Flådeindkøb holder salget i gang

Avia Biludlejning og delebilskonceptet Green Mobility står for stort alt indkøb af elbiler i Danmark i år. Kommunerne købte tidligere også billige elbiler, men det er de stoppet med, og private køber fortsat ikke nogen.

”Det er rigtigt ærgerligt,” siger Søren Jakobsen, chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance, der en brancheorganisation for elbilsælgere.

Han mener, at der er brug for, at flere private køber elbiler.

Sidste år købte danskerne elbiler i hobetal frem mod årsskiftet. Det gjaldt dog især den eksklusive Tesla-bil, som blev hårdt ramt på prisen af de nye afgifteregler.

Søren Jakobsen forventer ikke samme reaktion i år, selv om prisen på elbiler får endnu et nøk opad 1. januar.

”Jeg regner ikke med et boom som sidste år, hvor der blev solgt mere end 2000 elbiler i november og december,” siger han.

Se listen over elbilsalg

Den 22. oktober var der solgt 716 elbiler i Danmark i år.  Ganske få af dem var til private. Der er solgt en del BMW  i3 til Avis biludlejning, mens delebilskonceptet Green Mobility har købt en flåde af Renault Zoe-biler. 

Mærke

Model

2016

Antal

 

BMW

I3

175

 

Citroën

Berlingo

3

 

Kia

Soul

15

 

Mercedes-Benz

B-klasse

1

 

Nissan

e-NV200

26

 

Nissan

Leaf

20

 

Peugeot

Partner

5

 

Renault

Kangoo

2

 

Renault

Zoe

316

 

TESLA

Model S

53

 

Tesla

Model X

53

 

Volkswagen

Golf

11

 

Volkswagen

Up

36

 

Total

 

716

 

Tags

Anbefalede artikler