Fastfood-giganter klar til priskrig

Store udenlandske fastfoodkæder indleder storstilet kamp om danskernes penge

ØKONOMI

Danskerne spiser i højere grad end tidligere, imens de er på farten – det får nu flere fastfoodkæder til at opruste.

Fastfoodglade danskere kan de kommende år se frem til at få langt flere restauranter at vælge imellem.

De amerikanske giganter Subway og Pizza Hut har nemlig for alvor meldt sig ind i kampen om det danske marked, og både Domino’s Pizza, McDonald’s, Kentucky Fried Chicken, Max Burger, Burger King og Sunset Boulevard oplyser til Søndagsavisen, at de er i fuld gang med at udvide antallet af restauranter.

Udvidelser, der vil føre til en skarp kamp om dine penge.

»Vi kommer til at se faldende fastfoodpriser og store tilbudskampagner i stil med ‘coinoffers’ hos McDonald’s. Du vil se kæderne lancere store konkurrencer om alt fra biograf- og fodboldbilletter til pointsystemer, hvor du kan spare op til gratis menuer. De her kæder har store muskler, og de har mange strenge at spille på,« siger Marcus Schmidt, lektor på Copenhagen Business School.

Han understreger, at alle erfaringer viser, at en hård priskrig er uundgåelig, fordi restauranterne i mange tilfælde vil ligge op og ned ad hinanden og derfor skal skille sig ud for at lokke kunder til.

Og så har det stor betydning, at det er store amerikanske kæder, der varsler de største udvidelser.

»Mange danskere kender jo de her restauranter i forvejen, fordi de er så stærke brands. De kommer ind på et marked, hvor forbrugerne er klar til dem,« siger Marcus Schmidt.

Læs også: Lækre daddelkugler – kun 2 ingredienser

»Plads til flere«

Den store fastfoodkamp bliver hovedsageligt sparket i gang nu, fordi danskernes madvaner i stigende grad går i retning af, at vi spiser flere måltider udefra og på farten.

Derfor mener flere af de fastfoodkæder, som Søndagsavisen har talt med, at Danmark er et gunstigt marked, hvor der er plads til flere butikker.

»Selvfølgelig kommer vi til at skulle konkurrere om de samme gæster, så vi læner os ikke tilbage. Men vi mener helt klart, at der både er plads til nye kæder og udvidelser af de eksisterende, uden det rammer os hårdt,« siger Pia Tobberup, pressechef for Danmarks største fastfoodkæde, McDonald’s.

Skarp sandwich-krig

Konkurrencen bliver især skærpet for danske Sunset Boulevard. Kæden sælger nemlig hovedsageligt sandwich og får nu en direkte konkurrent i sandwichgiganten Subway, der er verdens største fastfoodkæde målt på antal restauranter.

»Det er selvfølgelig en hård konkurrent, og den konkurrence kommer til at påvirke pris og produkter. Vi skal være på tæerne, for er vi ikke dygtige nok, taber vi på sigt. Men markedet er gunstigt, og vores forretning ser rigtig lys ud. Vi er meget fortrøstningsfulde,« siger Kristian Scheef Madsen, direktør i Sunset Boulevard.

Læs også: Det er nu, du skal spise masser af skaldyr

 

Giganternes kamp

McDonald’s (amerikansk burgerkæde):

Har i dag 87 restauranter – åbner to nye i år. Vil udvide antallet med et par stykker om året.

Sunset Boulevard (dansk sandwichkæde):

Har 45 butikker. Har købt grunde til at bygge tre nye. Vil udvide med et par stykker om året.

Burger King (amerikansk burgerkæde):

Har i dag 33 butikker – åbner to i 2015. Vil udvide antallet med et par stykker om året.

Domino’s Pizza (amerikansk pizzakæde):

Har i dag 20 butikker. Åbner syv i år. Vil op på 50 i alt.

Kentucky Fried Chicken (amerikansk burger-/kyllingkæde):

Har i dag fem butikker. Åbner nummer seks i år. Vil op på 35 i alt. 

Subway (amerikansk sandwichkæde):

Har i dag tre butikker i Jylland. Vil åbne 50 i københavnsområdet inden 2017.

Max Burger (svensk burgerkæde):

Har en butik i Danmark, åbner nummer to i år. Vil op på 40 i alt.

Pizzahut (amerikansk pizzakæde):

Leder efter franchisetagere til både Pizza Hut og Pizza Hut Express. Vil åbne første butik i 2015.

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display