Danmarks stærkeste sportsbrand i tal

Om en uge fortsætter Caroline Wozniacki sin jagt på karrierens første Grand Slam. Hun er Danmarks mest værdifulde individuelle sportsbrand.

  Foto: istockphoto.com  

ØKONOMI

Caroline Wozniacki har været en af Danmarks og verdens største sportsstjerner igennem mange år, og hun har formået at udnytte det kommercielt. I følge Forbes årlige opgørrelse er hun med en løn på 14,6 millioner dollar nummer tre på listen over de højstlønnede kvindelige sportsstjerner i 2015.

Det er der en god forklaring på, mener, sportsøkonom Kenneth Holm Cortsen. Ifølge ham er Caroline Wozniacki først og fremmest begunstiget af, at hun er aktiv i en sportsgren med enorm værdi for sponsorer, der bliver eksponeret globalt på en lang række markeder. Når man spiller tennis på Caroline Wozniackis niveau, så bliver man ifølge Kenneth Holm Cortsen en del af et globalt cirkus. Et cirkus hvor Wozniacki er på hjemmebane.

”Hun befinder sig i krydsfeltet mellem sport og underholdning, og hun er ikke bange for at give noget af sig selv,” siger Kenneth Holm Cortsen.

Han vurderer, at Caroline Wozniacki kommercielt har en fordel i fohold til hendes sportslige konkurrenter, fordi hun ikke virker utilnærmelig.

”Hun er sød, smilende og høflig, og det er der mange sponsorer, som gerne vil købe sig ind i,” forklarer Kenneth Holm Cortsen.

 Wozniacki i tal

Professionel siden: 2005

Alder: 25

Præmiepenge i Karrieren: 133,4 millioner kr.

Antal WTA titler: 23

Uger som nr. 1: 67

Aktuel WTA ranking: 4

Fans Facebook: 1.405.105

Fans Twitter: 921.000

Fans Instagram: 451.000

Fans Kombineret: 2.777.105

 

Tags

Anbefalede artikler

Cxense Display